De stevige groei van ‘pure player’ Momentum Family Office

In een markt waarin advies met een commercieel belang al snel de norm is, kiest Momentum Family Office bewust voor een andere koers. De multi family office biedt geen eigen producten aan en is daardoor in staat volledig onafhankelijk advies te geven. Deze benadering sluit aan bij de behoefte van een groeiende groep klanten, wat heeft geleid tot een snelle groei van Momentum Family Office, vooral binnen ondernemend Nederland.

Voordat Frits Moonen begon met ondernemen, werkte hij bij ING. De bank bood hem een traineeship aan na zijn Master Bedrijfskunde in Groningen. Vervolgens klom hij in een aantal jaar op naar de functie van private banker. Als 26-jarige was hij naar eigen zeggen ambitieus, maar misschien ook een tikkeltje naïef. De veronderstelling dat hij in die rol elke dag voor zijn relaties het beste mocht zoeken, bleek in de praktijk anders. De bank verkoopt specifieke producten en die moeten aan de man gebracht worden. “Als adviseur krijg je targets mee, waardoor het lastig is om alleen het belang van de klant voorop te stellen”, legt Moonen uit. Dit besef leidde tot de oprichting van Momentum Family Office, met de visie om ondernemers volledig objectief te adviseren over hun vermogen.

Focus op het geheel

Voor Moonen is het belangrijk dat Momentum Family Office alles onder één dak aanbiedt. “In de praktijk zie je dat veel partijen maar een beperkt aanbod hebben of slechts adviseren binnen een smal domein. Dan ligt het risico op de loer dat klanten gestuurd worden richting bepaalde uitkomsten, zonder dat de behoefte van de klant leidend is. Dat is doodzonde. Je kan objectiviteit daarom pas goed waarborgen als je over de volle breedte van asset­classes expertise hebt, dankzij een team van interne en externe analisten. Daarbij moet er vanuit de onderneming geen enkele incentive zijn op een bepaalde uitkomst.” De assetclasses die Momentum daarin onderscheidt, zijn liquiditeitsoplossingen, publieke markt (aandelen en obligaties), vastgoed, private debt, private equity, venture capital en crypto.

Langetermijnvisie

De klanten bij Momentum zijn over het algemeen nuchtere ondernemers en vermogende families van zowel nieuw- als oud geld. “Er zijn in Nederland veel succesvolle familiebedrijven. Dat is perfect om vanuit ons bedrijf een lange relatie mee aan te gaan. Het mooie aan familiebedrijven is namelijk dat ze denken in generaties, net als wij. Ze bouwen aan iets dat blijft en dat vraagt om een family office dat rentmeesterschap begrijpt en bewaakt”, aldus Moonen.

Familiebedrijven willen vaak niet alleen rendement op korte termijn, maar ook stabiliteit en overdraagbaarheid voor de volgende generatie. Moonen: “Naarmate het vermogen groter wordt, langer gemist kan worden of er sprake is van generatie-overstijgend vermogen, komen er meer mogelijkheden om sterk langetermijnrendement te realiseren. Door de langere horizon van private markten ben je minder afhankelijk van kortetermijnschommelingen en kan je vaak een illiquiditeits­premie innen. Het vergt iets meer planning dan een eenvoudige aandelenportefeuille maar, mits professioneel gedaan, biedt het ook serieuze kansen op outperformance.”

Nadenken wat de klant wil

Binnen het complete pakket dat Momentum aanbiedt, staan de wensen van de klant centraal. Moonen: “Bij het vermogen gaat het erom dat je het inricht naar de doelen van de klant en zijn risicobereidheid. Een financieel plan begint met kijken welke doelen de relatie wil behalen en hoe we het vermogen in kunnen zetten om dat te doen. Als we die doelen concreet hebben, dan stemmen we het type investeringen daarop af. Je bouwt de piramide robuust van onderaan op.”

Dat uitgangspunt bepaalt ook hoe Momentum zich positioneert binnen de markt. In de wereld van familiebedrijven en vermogensadvies zijn er relatief weinig partijen die vergelijkbaar werken. “Van de weinige 100 procent onafhankelijke spelers in de markt zijn we de enigen die echt professionele vermogensinrichting aanbieden bij een in verhouding lage instap. We werken met ondernemers vanaf 4-5 miljoen euro en starten zelfs vaak voor het eventuele cashmoment al om een relatie te bouwen, terwijl veel partijen pas beginnen vanaf tien of twintig miljoen euro”, legt Moonen uit.

Die benadering vertaalt zich ook naar de keuzes in het professioneler investeringsbeleid. Zo ziet Moonen kansen in private equity, venture capital en private debt als manieren om vermogen te spreiden en aantrekkelijke rendementen te behalen. “Private debt is de laatste jaren erg in opkomst als alternatief voor liquiditeit, publieke markten en vastgoed. Zeker nu banken terughoudender zijn met kortlopende financieringen, de rente hoog ligt en er veel vraag is naar kortlopende overbruggingsleningen heeft die markt zich sterk ontwikkeld.”

Momentum richt zich daarbij met name op vastgoed-gedekte leningen, vaak met aanvullende zekerheden zoals persoonlijke borgstellingen, holding-garantie en het verpanden van huur. Moonen: “Daarmee doen we de saaie kant van debt. We laten de wat spannende zaken over aan partijen die ook mezzanine, voorraden en debiteurenfinanciering doen. Dit, omdat ook in dit defensievere segment de rendementen alsnog rond de 7,5-9 procent liggen.” Moonen omschrijft hoe er alleen al voor debt vier mensen bij Momentum in dienst zijn vanwege de enorme vraag uit de markt. “Omdat wij ten dienste van de klant opereren en zijn of haar wensen uitvoeren zijn we stevig gegroeid als debt-partij om in te spelen om actuele kansen in de markt voor onze klanten.”

Talent in huis

Ondernemen, en vooral sterke groei, komt altijd met uitdagingen. Momentum ondervindt dit ook bij het vinden van goed personeel, zeker omdat Moonen specifieke kwaliteiten zoekt. “Onze medewerkers zijn enorm klantgedreven en voelen zich écht onderdeel van een team. Ze zijn daardoor gemotiveerder om een stapje extra te zetten. Het geeft ze energie dat hun teamgenoten net zo hard willen werken als zij en pas tevreden zijn als de klant tevreden is. Dat zoek ik ook in nieuw personeel en als ik ze vind dan bind ik ze aan het bedrijf. Je moet kunnen delen om te vermenigvuldigen en het vergroot de betrokkenheid bij de onderneming en bij de klanten.”

Die overtuiging heeft direct invloed gehad op de manier waarop Moonen zijn bedrijf heeft opgebouwd. In de zes jaar sinds de oprichting is het uitgegroeid van een eenmanszaak tot een team van drieëntwintig specialisten. “Als een soort voetbaltrainer ben ik bij andere partijen de beste mensen gaan halen. Specialisten die zowel vakinhoudelijk sterk zijn, maar ook met een helicopterview het totale vermogen kunnen overzien en het begrijpelijk kunnen uitleggen. Daarnaast moeten ze er plezier uit halen om een dienst te verlenen, om echt weer kwalitatieve dienstverlening naar het finance landschap te brengen en ja, dat is soms buiten kantoortijden.”

Met de groei van het team is ook een eigen werkcultuur ontstaan, die zich duidelijk onderscheidt van de gebruikelijke start-up mentaliteit. Medewerkers werken bijvoorbeeld standaard op kantoor en werken alleen thuis wanneer ze bijvoorbeeld een papa- of mama-dag hebben. Fulltime betekent bij Momentum meestal 40-45 uur en het bedrijf richt zich daarom qua medewerkers op gedreven finance-onderlegde heren en dames die carrière willen maken en niet tevreden zijn met een zes of een zeven. Moonen: “Als je 40 uur werken veel vindt is dat helemaal goed, maar dan word je bij ons niet blij. Er moet een echte drive in zitten, een stuk ondernemerschap om voor jouw klanten elke week het beste te vinden.”

Groei blijft doorzetten

De groei van Momentum Family Office komt niet uit de lucht vallen. De markt verandert zoals Moonen had voorzien toen hij bij ING wegging. Moonen: “Ondernemers zijn kritischer geworden. Ze laten zich niet zomaar iets aanpraten, maar bespreken hun situatie met gelijkgestemden. Ze vragen aan elkaar: hoe heb jij het geregeld? Vervolgens horen ze over ons, of in ieder geval over het belang van écht objectief advies. Dan komen ze bij ons aan tafel en merken ze dat we voor hen werken met een team van specialisten, zonder eigen producten of verborgen belangen. Dat spreekt ze aan.”

Door die denkwijze groeit Moonen met zijn bedrijf door: “Ik ga ervan uit dat we volgend jaar een miljard euro aan geadviseerd vermogen beheren. Vanaf de start in het eerste jaar zijn we ieder jaar met 100 procent of meer gegroeid, dus verdubbeld. De combinatie van trackrecord en klanten die ambassadeurs worden, zorgt voor een continue aanwas van mooie ondernemers en familiebedrijven om mee in gesprek te gaan.”

Ondanks verschillende uitdagingen kijkt Moonen met veel vertrouwen naar de toekomst. “Afgelopen jaar zijn er twee partijen geweest die ons hadden willen kopen. Waarbij één van de twee een hele serieuze speler op de markt is. Alleen heb ik Momentum gebouwd met de visie dat de oude manier niet de ‘way to go’ is, dat je producten en advies moet scheiden en dat niet-objectief advies geen advies is. Dan is het ongeloofwaardig om een deal te doen met een partij die volgens dat oude systeem werkt. Mijn droom is om dit heel groot uit te bouwen, dat we dé plek voor objectief advies zijn voor de ondernemer én dat objectief advies ook de standaard wordt.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief