De Family Buy-In is een term die de laatste tijd vaker opduikt in de media, maar wat houdt het precies in? En is het zo dat dit fenomeen steeds vaker voorkomt? Een gesprek met Ed van de Vijver van BDO Adviesgroep Familiebedrijven.
Met de Family Buy-In zit het zo: een familie (ouders en kinderen) met voldoende liquiditeit besluit een onderneming binnen hun interessegebied te vinden en over te kopen. Koen Rutten van Marktlink – adviesbureau bij aan- en verkoop van bedrijven – noemt het een trend en het Financieele Dagblad publiceerde een artikel over een Buy-In die Marktlink begeleidde. Maar is er ook daadwerkelijk sprake van een trend? Fambizz vroeg het Ed van de Vijver, senior adviseur familiebedrijven bij de Adviesgroep Familiebedrijven van BDO.
De Family Buy-In, echt een trend? Of een bekend fenomeen in een nieuw jasje?
“Het is geen nieuw fenomeen, maar het komt de laatste tijd wel vaker voor dat families met veel liquiditeit hun overschotten investeren in ondernemingen in en buiten hun vakgebied. Ze oriënteren zich op alternatieven voor het vastzetten of beleggen van geld.”
Heeft u een voorbeeld van een Family Buy-In die u heeft begeleid?
“Een vader had zijn eigen bedrijf verkocht en was nog niet van plan om achter de geraniums te zitten, dus kocht hij een productiebedrijf waarin zijn kinderen ook geïnteresseerd waren. Ik werd erbij geroepen op het moment dat die kinderen, allebei in de veertig, niet wilden stoppen met ruziën en de ouders, beiden in de zeventig, met hun handen in het haar zaten. Na een aantal gesprekken bleek dat de dynamiek in het bedrijf dusdanig werd beïnvloed door de dagelijkse aanwezigheid van de ouders binnen het bedrijf. Vader deed namelijk nog altijd de administratie en moeder kwam ook dagelijks over de vloer om te helpen.”
Dat heeft een negatieve invloed op de dynamiek?
“Dat is soms zo, ja. In dit geval gingen de kinderen zich onderling minder rationeel gedragen wanneer de ouders in de buurt waren. Het bleek de grootste oorzaak te zijn van het ontstaan van de ruzies. Nadat de kinderen bevestigend knikten, toen ik de vraag stelde of de ruzies afnamen op het moment dat de ouders op vakantie waren, drong het tot de moeder door. Dat was wel even emotioneel. Het verschilt natuurlijk per gezin en per familie. En ook de ambities en de rollen van de familieleden in het bedrijf zijn factoren die grote invloed hebben. De ouders in kwestie hebben uiteindelijk een stap terug gedaan, waarna de problemen waren opgelost.”
Gaan we vaker van het fenomeen Family Buy-In horen?
“Het gaat zich zeker verder ontwikkelen. Je moet het begrip wel zien als onderdeel van de algemene trend dat bedrijfsfamilies alternatieven zoeken voor het beleggen van hun liquiditeitsoverschot. Daarvan is de Family Buy-In één van de opties. Denk bijvoorbeeld ook aan participaties. De Hoge Dennen, het beleggings- en investeringsmaatschappij van de familie De Rijcke van het Kruidvat en Ici Paris en Navitas van de familie Zeeman, bekend van de textielsupers, zijn daar voorbeelden van. Ook wordt er vaker in het eigen bedrijf geïnvesteerd tegen zakelijke, bancaire voorwaarden, in plaats van storting in risicodragend aandelenkapitaal. Het is een globale trend die is ingeleid door de laatste economische crisis. Hierdoor is de wereld veranderd. Daarop moeten ook bedrijfsfamilies, met het oog op de toekomst, adequaat reageren. Ook in Nederland.”