Decoratiebedrijf Beekwilder ziet einde crisis in stijging orders

De tijd van kerstballen, kerstbomen en verlichting komt er weer aan. Voor familiebedrijf Beekwilder, dat gespecialiseerd is in decoratie, is het ook dit jaar weer druk en is het aanpoten om alle klanten van dienst te zijn. De economie trekt aan, merkt het decoratiebedrijf aan de orders tijdens de feestdagen.

Vijf jaar geleden nam Elsemieke Beekwilder het bedrijf over van haar ouders en nog steeds is ze blij met deze keuze: “Het is een uniek en heel mooi bedrijf om voor te werken.” De afgelopen jaren besteden ondernemers steeds minder aan de decoratie van hun bedrijf, aldus Beekwilder. Dit komt onder andere door de economische crisis, toen lag de nadruk op het ‘overleven’ in plaats van flink uit te pakken tijdens de feestdagen. Maar tijden veranderen en steeds meer winkeliers hebben geld voor decoratie. En dat is maar goed ook, volgens Beekwilder: “Een ondernemer kan nooit hetzelfde resultaat bereiken als een stylist.”

Bier tappen en kerstversiering
Als expert ziet Beekwilder snel het verschil tussen een etalage die is ingericht door een stylist of wanneer de ondernemer het zelf ‘bij elkaar heeft geraapt’. “Ik kan niet goed bier tappen, maar ik kan wel goed een kerstboom etaleren.” Het is dus belangrijk dat je als winkelier weet waar je kansen liggen en dat je weet wanneer je het beter uit kunt besteden. Beekwilder bedenkt het concept voor de klant en levert de producten: “We hebben een breed netwerk dat we inzetten bij bijvoorbeeld het etaleren ter plaatse.”

Tijdens de crisis was er een dip te zien in het aantal klanten dat naar hen toekwam voor decoratie, maar dat is logisch. “Als ik als ondernemer zou moeten kiezen tussen broodnodige zaken als een nieuw alarm (bijvoorbeeld in een tijd dat er veel wordt ingebroken) of een nieuwe kerstboom met versiering? Dan is de keuze snel gemaakt volgens mij.” Nu hebben ondernemers weer een breder budget dat ze kunnen besteden aan decoratie tijdens de feestdagen.

Advies
Beekwilder levert niet alleen producten, maar adviseert de klant van te voren uitgebreid met wat ze het beste kunnen kopen: “We vragen de klant heel veel. Iedereen is anders en voor iedere gebruiker is een andere oplossing.” Het bedrijf denkt verder dan alleen de levering van het product bij de klant: “We zoeken voor klanten ook graag mee naar de juiste details, zoals het perfecte haakje waar ze lichtversiering aan op kunnen hangen.”

In 2010 hebben Elsemieke Beekwilder en Inge Wiersema het bedrijf overgenomen van haar ouders. Daarbij was een duidelijk splitsing in hun takenpakketten: “Inge is van de klant en ik ben van de producten.” Die splitsing vertaalt zich naar concrete voorbeelden: “Wanneer ik een nieuwe kerstbal in mijn handen heb, dan denk ik: ‘ja, hier word ik blij van!’. Inge komt er dan bij en zegt: ‘Mooi, aan wie gaan we die verkopen?’”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief