Digitale tijdperk dwingt familiebedrijf tot verkoop

 In Finance

Deventer – Het Amerikaanse familiebedrijf Forbes Media staat te koop. De winsten van het bedrijf lopen de laatste jaren steeds verder terug. Het digitale tijdperk zou daar debet aan zijn.

Het mediabedrijf achter het tijdschrift Forbes en de gelijknamige website zijn te koop. Het 96-jarige familiebedrijf heeft de kracht van het digitale tijdperk jarenlang onderschat. Ondanks dat Forbes Media 26 miljoen unieke bezoekers per maand trekt op haar website, zijn de advertentie-inkomsten voor de papieren editie steeds verder gedaald. Ten opzichte van de inkomsten in 2008, zijn de inkomsten anno 2013 met ruim 34 procent verminderd. Toen het familiebedrijf lucht kreeg van de interesse van potentiële kopers, heeft het mediabedrijf de Deutsche Bank opdracht gegeven voor het onderzoeken van een mogelijke verkoop.

Verkoop
De papieren editie van zakenblad Forbes heeft een oplage van ruim 933 duizend stuks, maar loopt daarmee behoorlijk achter op andere zakentijdschriften. De aankondiging van de verkoop is met name het gevolg van de jaarlijks teruglopende winsten van het familiebedrijf. De huidige waarde van Forbes wordt geschat op 400  miljoen dollar, maar doordat het familiebedrijf eerder al 45 procent van haar belang verkocht, ontvangt het bedrijf zelf ‘slechts’ 200 miljoen dollar bij een eventuele verkoop.

Investering
In 2006 kocht investeringsfonds Elevation Partners bijna de helft van het belang in het familiebedrijf voor 240 miljoen dollar. Eén van de partners van het investeringsfonds is U2-zanger Bono. Hij kan flink gaan cashen als het tot een definitieve verkoop van het familiebedrijf komt. Doordat het gaat om preferente aandelen, krijgt het investeringsfonds namelijk als eerste haar geld terug en deelt daardoor mee in eventuele winsten.

Forbes
Forbes Media is in 1917 opgericht door D.C. Forbes. Zij kleinzoon, Steve Forbes, is nog altijd de president-commissaris bij het Amerikaanse bedrijf. Forbes Media is vooral bekend geworden vanwege haar miljardenlijstjes in het tijdschrift Forbes. Verder komt het bedrijf jaarlijks met lijstjes over de 500 grootste bedrijven ter wereld, de machtigste mensen op aarde, de 100 machtigste vrouwen ter wereld en de bekende Celebrity 100.

Recommended Posts