Drukkerijen heuse familiebolwerken

Misschien niet de eerste branche waarvan je verwacht er vader/moeder/zoon/dochter gezamenlijk een bedrijf te zien leiden, maar de drukkerijsector is ervan vergeven. Verbazingwekkend? Als je er over nadenkt niet: innovaties en tradities staan binnen zowel het familiebedrijf als de drukwereld gebroederlijk naast elkaar.

Een korte online zoekopdracht levert talloze drukkerijen op die – met trots – verkondigen een familiebedrijf te zijn. Van de randstad tot diep in Brabant en de Achterhoek: doorheen het hele land  zijn er familiedrukkerijen te vinden. Ieder met zijn eigen verhaal: ook veel drukkende partij binnen het reclameland hebben de mooie en zwaardere jaren immers overleefd. Niet allemaal door zelfstandig verder te gaan: zo werd in juli van dit jaar nog bekendgemaakt dat Drukkerij Aeroprint drie andere – Baarnse – drukwerkers overneemt: allemaal familiebedrijven met een lange geschiedenis. En begin 2019 werd bekend dat de Friese drukkerij De Vries Kartonnage door de enige aandeelhouder, Jan Streppel, werd verkocht aan een – eveneens Friese – investeerder.

Of we het nu hebben over zeefdrukkers, boekdrukkerijen of kartonnage: in alle geledingen van het drukkerijwezen zitten familiebedrijven verweven. Zij zetten enerzijds de tradities van eerdere generaties voort, maar anderzijds zijn ze ook in staat om te innoveren. Want ook de drukwereld staat niet stil. Online drukkerijen zijn in opkomst: zij besteden een groot deel van hun werk uit (aan zogenaamde ‘drukschuren’, die zich concentreren op massa) en focussen zich in plaats daarvan op een mix van print- én online reclame. Ook komt intelligent drukwerk op: bedrukken van verpakkingen, om bijvoorbeeld aan te kunnen geven of een product bedorven is.

Veranderen

Niet stilzitten, maar veranderingen in gang zetten om een toekomstbestendig bestaan te bewerkstelligen: iets wat het familiebedrijf kenmerkt en binnen drukkerijen inmiddels complete noodzaak is geworden. We spraken eerder met Ronald van Rijn, managing partner bij managementadviesbureau JBR, over de kracht van het familiebedrijf als backbone van het innovatieve Nederlandse bedrijfsleven. “Familiebedrijven zijn behoudend, maar ook vasthoudend. Ze zijn vaak gericht op de langetermijnontwikkeling in plaats van de winstgevendheid op de korte termijn. Als ze een richting hebben gekozen, dan zetten ze door. Precies wat nodig is. Daarom vormen familiebedrijven een broedplaats voor innovaties”, aldus Van Rijn.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief