Duurzaamheid succesfactor familiebedrijven

 In Innovatie

Utrecht- Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen het groeimodel van familiebedrijven. Volgens Jan Peter Balkenende is dit een belangrijke succesfactor.

Oud-minister president Jan Peter Balkenende, tegenwoordig hoogleraar Governance, Institutions and Internationalisation aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, stelt dat duurzaamheid tegenwoordig verankerd moet zijn in het dna van bedrijven. Bij een groot deel van de familiebedrijven is dit al het geval, waardoor zij succesvol zijn op de lange termijn. Dit zei Balkenende tijdens een inspiratiesessie op de Familiebedrijvendag in de Week van de Ondernemer.

Duurzaamheid in DNA
Corporate responsibility is volgens Balkenende geen middel meer om reclame te maken als bedrijf; het is de sleutel tot een sterke machtspositie. Steeds meer bedrijven zetten duurzaamheid hoog op hun agenda. Volgens de oud-minister is dit  geen overbodige luxe. “Als je succesvol wilt zijn als ondernemer, gaat het altijd om een combinatie van goed ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid.”

Tegenwoordig moet duurzaamheid  in het dna van bedrijven zitten. “Om succesvol te zijn moeten je strategie en doelstellingen gericht zijn op duurzaamheid”, aldus Balkenende. “Bovendien hebben bedrijven een grote kans om te groeien als ze zich hier niet op richten. Bedrijven die niet kiezen voor duurzaamheid, lopen kansen mis. Dit besef neemt steeds meer toe.”

Belangrijk op lange termijn
Familiebedrijven zijn, in tegenstelling tot andere bedrijven, altijd al bezig met maatschappelijk ondernemerschap en de langetermijnvisie. “Als je bezig bent met het behalen van succes op de lange termijn, dan moet je creatief zijn en kun je niet steeds hetzelfde doen. Je moet vernieuwend zijn en kijken hoe de markt zich ontwikkelt.” Veel familiebedrijven combineren hun creativiteit met duurzaamheid door bijvoorbeeld materialen te hergebruiken en het cradle to cradle-concept toe te passen. Dit is volgens Balkenende een belangrijke reden waardoor familiebedrijven op de lange termijn succesvoller zijn dan andere bedrijven. Familiebedrijven hebben bovendien het nadrukkelijke besef dat ze een bepaalde verantwoordelijkheid hebben richting de maatschappij. Omdat ze een groot deel uitmaken van het Nederlandse bedrijfsleven, kunnen ze in grote mate bijdragen aan thema’s als innovatie en maatschappelijk ondernemerschap.

 

Recommended Posts