Eerste generatie toont meer lef

De tweede generatie binnen het familiebedrijf brengt over het algemeen minder geld in het laatje dan de eerste generatie. De eerste generatie durft meer risico’s te nemen en is daardoor over het algemeen winstgevender.

Uit een internationaal onderzoek op basis waarvan Erasmus Centra for Family Business onlangs een rondetafelsessie heeft gehouden met ondernemers, blijkt dat familiebedrijven vaker slecht presteren of zelfs ten onder gaan onder de tweede generatie dan onder de eerste generatie. Strategieveranderingen en aanpassingen in de bestuursstructuur onder de tweede generatie zijn daarvan vaak de oorzaak. Volgens het onderzoek toont de tweede generatie minder lef: ze nemen minder risico’s en zijn daardoor minder snel bereid te investeren. De eerste generatie is hiertoe veelal wel in staat en is daardoor winstgevender dan haar opvolgers.

Outsider
De tweede generatie staat volgens het onderzoek bovendien minder open voor de disciplinerende werking van buitenstaanders. Dit terwijl een CEO van buitenaf inmiddels een ware trend is, zo berichtte Fambizz al eerder op basis van een onderzoek van adviesbureau BDO. Steeds meer familiebedrijven kiezen bewust of uit noodzaak voor een aandeelhouder en/of directeur van buiten de familie. Hoewel dit vaak geen eenvoudig proces is, heeft het als voordeel dat dankzij een outsider een familiebedrijf minder snel genoodzaakt is op te doeken.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief