Eigenaren familiebedrijven angstig voor internet en social media

 In Bestuur & Personeel

Amsterdam – De angst voor internet en social media is onterecht, stelt Lucien Claessens, directeur dga-desk bij Van Lanschot Bankiers. “Eigenaren van familiebedrijven moeten op de digitale trein stappen.”

Gisteren berichtte Fambizz al dat familiebedrijven groeikansen door gebruik van internet en social media laten liggen, zo bleek uit de vierde Van Lanschot Familiebedrijven Barometer. De grootste oorzaken daarvoor lijken angst en hoge kosten te zijn. De helft van de ondernemers is bang voor cybercriminaliteit. Een derde van de ondervraagden denkt dat de kosten voor het volgen van digitale ontwikkelingen te hoog zijn en ruim een kwart voelt zich onvoldoende gekwalificeerd ten aanzien van digitale ontwikkelingen. Bijna zestig procent van de ondervraagden ziet digitalisering wel als een positieve ontwikkeling die kansen biedt.

Digitale trein
Volgens Lucien Claessens, directeur dga-desk bij Van Lanschot, is de angst voor internet en social media niet terecht. “Eigenaren van familiebedrijven durven zich vaak niet kwetsbaar op te stellen. Ze hebben het gevoel dat alle informatie op straat komt te liggen. Er is sprake van een gevoelsmatige drempel”, vertelde Claessens bij de presentatie van de barometer, die gisteren plaatsvond in het WTC in Amsterdam.

Volgens de directeur kan de angst te maken hebben met het feit dat een groot deel van de respondenten tevens de oprichter is van het familiebedrijf. “Bestuurders van familiebedrijven zijn vaak ouder en onbekend met het internet.”

Kansen
“Maar de angsten zijn onterecht”, gaat Claessens verder. “Internet biedt juist ontzettend veel kansen.” Zo is onder andere geografische expansie mogelijk zonder fysieke aanwezigheid in verre markten, is het productaanbod ‘onbeperkt’ zonder dat extra voorraadvorming nodig is en maakt het rechtstreekse verkoop door de fabrikant binnen de keten mogelijk. “Gebleken is dat bedrijven die internet actief gebruiken sneller groeien. Dus ik raad alle ondernemers aan op de digitale trein te stappen.”

Recommended Posts