En toen ging het roer om…

 In Innovatie

Schol, niet het stukje vis dat de gemiddelde Nederlander regelmatig op zijn boodschappenlijstje heeft staan. Daar komt snel verandering in, als het aan Lubbert Schenk ligt. De algemeen directeur van het Urker familiebedrijf NorthSeafood wil de platvis weer op de kaart brengen. En daar werkt een groot deel van de familie aan mee.

Toen Johannes Schenk een kleine drie decennia geleden NorthSeafood oprichtte, focuste de visverwerker zich vooral op kabeljauw. Door de jaren heen nam de aanvoer van kabeljauw sterk af en besloot het bedrijf met diepgevroren (plat)visproducten een andere koers te varen. “Voorheen werd de Noordzee overspoeld door kabeljauw”, vertelt Lubbert Schenk, telg uit de tweede generatie. “Maar kabeljauw gedijt beter bij koud water en door de opwarming van de zee ziet de vis zich genoodzaakt naar het koudere noorden te trekken. Wij staan voor een duurzame visverwerking en dat doe je door dicht op de bron te zitten en de aanvoerketen zo kort mogelijk te houden. Vandaar dat we het roer hebben omgegooid en ons meer hebben gericht op schol. Dat is er volop in de Noordzee.”

Twee generaties aan het roer
Lubbert Schenk heeft zichzelf sinds zijn opleiding aan de MTS Elektrotechniek echt omhoog gewerkt. “Na mijn opleiding werd ik monteur, vervolgens hoofd technische dienst en tien jaar geleden kreeg ik een managementfunctie.” Inmiddels is hij algemeen directeur; zijn vader is als voorzitter van de Raad van Commissarissen een vaste sparringpartner. “Dat werkt uitstekend zo. We vullen elkaar goed aan.”

Complete maaltijd met schol

De producten van NorthSeafood zijn te vinden in de vriesvakken van supermarkten en groothandels door heel Europa. Het bedrijf maakt voor de bekende grote merken een variatie aan visproducten die de consument vervolgens in de koekenpan, magnetron of oven kan bereiden. De verwerking van scholproducten gaat gepaard met de nodige uitdagingen. In tegenstelling tot een pangafiletje is schol in Nederland nu niet bepaald geliefd onder twintigers en dertigers. “We zijn daarom op zoek gegaan naar een concept waarmee we jongere mensen kunnen lokken. In bijvoorbeeld Italië, onze belangrijkste afzetmarkt, is schol een populair product. We willen Nederlandse consumenten ook graag laten genieten van dit lokaal en duurzaam gevangen product.”

Uit een onderzoek dat NorthSeafood uitvoerde, bleek vooral dat de jongere generatie behoefte heeft aan een visproduct dat eenvoudig en geurloos te bereiden is. Het resultaat? Een complete stoommaaltijd in drie varianten. “En dat is uniek”, vertelt Schenk. “In het vriesvak zie je wel wat visvarianten liggen, maar een complete stoommaaltijd met bijvoorbeeld groente en pasta is nog niet te verkrijgen.”

Bedrijfsopvolging
Voor de komende jaren heeft NorthSeafood voldoende plannen op stapel. Zo beraadt Johannes Schenk zich over opvolging, wat ook betekent dat onder andere de aandelen verdeeld moeten worden. Want naast Lubbert zijn bijvoorbeeld ook zijn twee broers en zijn zus werkzaam in het bedrijf. Via een Stichting Administratiekantoor (STAK) worden de aandelen verdeeld en beheerd. Of de volgende generatie ook alvast wordt klaargestoomd? Schenk lacht. “Ik heb zes kinderen. Of één van hen mij later wil opvolgen, weet ik niet. Daar praten we nog niet echt over.”

Recommended Posts
Familiebedrijf Bakkerij Koopmans