• Het Gelders Familiebedrijven Gilde heeft een nieuw bestuur

    Het Gelders Familiebedrijven Gilde heeft een nieuw bestuur

    Het platform waar Gelderse familiebedrijven elkaar ontmoeten heeft per 12 juni een nieuw bestuur. Initiatiefnemers Michel Matthijsse, Ben van Moerkerk, Paul Hofstede en Hans Wennekes hadden vier jaar geleden voor ogen om ooit een bestuur op te richten voor het Gilde, dat volledig uit eigenaren van aansprekende Gelderse familiebedrijven zou bestaan. Vandaag is dat ook […]Meer lezen »
  • Accountant ontpopt zich steeds vaker als strategisch business partner voor MKB-familiebedrijf

    Accountant ontpopt zich steeds vaker als strategisch business partner voor MKB-familiebedrijf

    De rol van de accountant is aan het verschuiven. Naast het controleren van de cijfers, is de accountant – zeker bij kleinere familiebedrijven – steeds vaker een mentor en adviseur voor de directeur-eigenaar. Hogeschool Windesheim onderzoekt deze ontwikkeling. “Het is belangrijk dat beide partijen elkaars taal leren spreken”, zegt onderzoekster Elina Bos.Meer lezen »
  • Familiebedrijven.tv: Omgaan met Generatie Z

    Familiebedrijven.tv: Omgaan met Generatie Z

    In samenwerking met Het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van de Hogeschool Windesheim presenteert Fambizz Familiebedrijven.tv: een kanaal waarop de tofste video’s rondom het familiebedrijfsleven de revue passeren. Meer lezen »
  • Familiebedrijven.tv: De kracht van een volgende generatie

    Familiebedrijven.tv: De kracht van een volgende generatie

    In samenwerking met Het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van de Hogeschool Windesheim presenteert Fambizz Familiebedrijven.tv: een kanaal waarop de tofste video’s rondom het familiebedrijfsleven de revue passeren. Meer lezen »
  • Familiebedrijven.tv: Het belang van interactie met onderzoekers

    Familiebedrijven.tv: Het belang van interactie met onderzoekers

    In samenwerking met Het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van de Hogeschool Windesheim presenteert Fambizz Familiebedrijven.tv: een kanaal waarop de tofste video’s rondom het familiebedrijfsleven de revue passeren. Meer lezen »
  • Familiebedrijven.tv: Onderdeel zijn van een familiebedrijf als niet-familie

    Familiebedrijven.tv: Onderdeel zijn van een familiebedrijf als niet-familie

    In samenwerking met Het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van de Hogeschool Windesheim presenteert Fambizz Familiebedrijven.tv: een kanaal waarop de tofste video’s rondom het familiebedrijfsleven de revue passeren. Meer lezen »
  • Fambizz.nl presenteert eerste video Familiebedrijven.tv

    Fambizz.nl presenteert eerste video Familiebedrijven.tv

    In samenwerking met Het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van de Hogeschool Windesheim presenteert Fambizz Familiebedrijven.tv: een kanaal waarop de tofste video’s rondom het familiebedrijfsleven de revue passeren. Meer lezen »
  • De economische crisis is voorbij: tijd voor The Next Gen?

    De economische crisis is voorbij: tijd voor The Next Gen?

    Het is 2017. De economische storm van de afgelopen jaren is gaan liggen. Familiebedrijven hebben behoorlijk last gehad van deze crisis. Omzetdalingen, traag betalende klanten of – erger nog – faillissementen van klanten. Verminderde liquiditeit waardoor betalingsachterstanden ontstonden en er druk kwam vanuit de bank om de afgesproken ratio’s te halen. De Bijzonder Beheer-afdelingen van […]Meer lezen »
  • Raad in Beeld: Angelique Hommes (Nysingh Advocaten en Notarissen)

    Raad in Beeld: Angelique Hommes (Nysingh Advocaten en Notarissen)

    Sinds eind 2016 is de redactie van Fambizz verrijkt met zeven extra experts uit het vak. In deze rubriek, Raad in Beeld, stellen we ze één voor één aan u voor. Vandaag is het woord aan Angelique Hommes (Nysingh Advocaten en Notarissen).Meer lezen »
  • 6 stappen voor een succesvolle bedrijfsopvolging

    6 stappen voor een succesvolle bedrijfsopvolging

    Veel familiebedrijven gaan kopje onder na de overdracht op de volgende generatie. Dit is het internationale beeld, gebaseerd op verschillende onderzoeken. Hoewel het in Nederland vaak wél goed gaat, kunnen familiebedrijven ook hier maatregelen nemen die zorgen voor een succesvolle bedrijfsoverdracht.Meer lezen »
  • Continuïteit met nieuw management

    Continuïteit met nieuw management

    De grote betrokkenheid van directie en werknemers en hun bovengemiddelde score op continuïteit op lange termijn typeren het familiebedrijf. Toch staan steeds meer familieondernemers open voor verkoop aan derden. Wil de familieondernemer de dynamiek van het bedrijf veiligstellen? Dan biedt bestaand of nieuw management dat zich met eigen middelen inkoopt veel potentie.Meer lezen »
  • “Familiebedrijven zijn vasthoudend – en dat is nodig”

    “Familiebedrijven zijn vasthoudend – en dat is nodig”

    De wereld wordt met rasse schreden internationaler en dat geldt zeker voor de agrarische wereld. Het zijn vaak familiebedrijven die voor innovatie zorgen, al dan niet als investeerder. “Zij zien dat disruptie nodig is om de wereldwijde uitdagingen het hoofd te bieden.”Meer lezen »
  • Expertartikel: Professioneel personeelsbeleid in familiebedrijven

    Expertartikel: Professioneel personeelsbeleid in familiebedrijven

    Met het imago van de familiebedrijven in ons land zit het momenteel wel goed. Klanten waarderen deze ondernemingen meer dan andersoortige organisaties. Maar een bedrijf is vaak meer dan de familie alleen. Hoe ga je om met werknemers die van buiten komen?Meer lezen »
  • Zo maak je een bedrijfsopvolging tot een succes

    Zo maak je een bedrijfsopvolging tot een succes

    ‘Meeste familiebedrijven overleven generatiewisseling niet’, zo schreef Het Financieele Dagblad onlangs. Slechts 30 tot 35 procent van de ondernemingen overleeft de opvolging van de grondlegger door zijn kinderen. Minder dan vijf procent bestaat nog met de komst van de derde generatie. Bovendien daalt de winstgevendheid van het familiebedrijf schrikbarend snel na iedere opvolging. Hoe komt […]Meer lezen »
  • Volgende generatie familiebedrijf haakt af

    Volgende generatie familiebedrijf haakt af

    Van oudsher wensen eigenaren van familiebedrijven dat het bedrijf binnen de familie blijft. Hoe denkt de volgende generatie hierover? Is zij bereid om het familiebedrijf over te nemen?Meer lezen »
  • ProCompanion: bedreven in succesvolle bedrijfsopvolgingen

    ProCompanion: bedreven in succesvolle bedrijfsopvolgingen

    Twee op de drie bedrijfsopvolgingen mislukt. De oorzaken daarvoor liggen niet op het gebied van recht, fiscaliteit, economie en conjunctuur, maar in ‘zachtere’ oorzaken als vertrouwen, familiale cohesie en communicatie. Om er voor te zorgen dat meer opvolgingen succesvol verlopen, richtten de fiscalisten-juristen Ineke Koele en Hans Blikslager samen met topmediators Adriaan Bos en Fred […]Meer lezen »
  • Profileer je als familiebedrijf voor meer succes

    Profileer je als familiebedrijf voor meer succes

    Uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit blijkt dat familiebedrijven zich kunnen onderscheiden door hun bedrijfsvorm te gebruiken als imagoversterker. Familiebedrijven worden namelijk positiever ingeschat dan niet-familiebedrijven. Door je te profileren als familiebedrijf kun je dus winst behalen. Maar hoe werkt dat in de praktijk?Meer lezen »
  • “Families achter bestaande familiestichtingen zijn schuwer geworden” (Deel 2)

    “Families achter bestaande familiestichtingen zijn schuwer geworden” (Deel 2)

    De meerderheid van de Nederlandse bedrijven steunt wel eens een goed doel. Bedrijfsfamilies die structureel iets willen terugdoen voor de maatschappij kiezen daarbij regelmatig voor een familiestichting, waardoor zij fiscaalvriendelijk kunnen schenken. Privacy is daarbij een punt van aandacht, vanwege de toegenomen eisen op het gebied van transparantie.Meer lezen »
  • Hoe succes kan leiden tot ondergang van jouw familiebedrijf

    Hoe succes kan leiden tot ondergang van jouw familiebedrijf

    Veel opvolgers die we tegenkomen zijn heel trots op hun familiebedrijf. Ze werken keihard om het bedrijf succesvol voort te zetten en daarbij de harmonie binnen de familie te bewaken. Meer opdrachten, meer omzet en meer groei. Dat is het ultieme doel van iedere ondernemer. Tenminste dat zou je verwachten. Echter, niets is minder waar!Meer lezen »
  • “Families achter bestaande familiestichtingen zijn schuwer geworden” (Deel 1)

    “Families achter bestaande familiestichtingen zijn schuwer geworden” (Deel 1)

    De meerderheid van de Nederlandse bedrijven steunt wel eens een goed doel. Bedrijfsfamilies die structureel iets willen terugdoen voor de maatschappij kiezen daarbij regelmatig voor een familiestichting, waardoor zij fiscaalvriendelijk kunnen schenken. Privacy is daarbij een punt van aandacht, vanwege de toegenomen eisen op het gebied van transparantie.Meer lezen »
  • “Cijfers van familiebedrijf helemaal geen droge kost”

    “Cijfers van familiebedrijf helemaal geen droge kost”

    Partners, broers, zussen, kinderen, neven en nichten… familiebedrijven hebben vaak verschillende aandeelhouders, die financieel niet altijd even goed onderlegd zijn. Toch moeten zij besluiten over belangrijke beslissingen met financiële implicaties voor hun familiebedrijf. Een vierdaagse cursus geeft hen meer begrip van de financiën van het familiebedrijf.Meer lezen »
  • Ivo Matser (TSM): Duurzaamheid doe je zo

    Ivo Matser (TSM): Duurzaamheid doe je zo

    Het woord duurzaamheid is de laatste jaren al zo vaak gebruikt, dat het bijna een holle frase is geworden. Bedrijven willen wel verduurzamen, maar vinden het moeilijk om dit in hun bedrijfsvoering te integreren. Toch hoeft het niet zo moeilijk te zijn, zo stelt TSM Business School in een recent gelanceerde whitepaper.Meer lezen »
  • Staan de financiële doelstellingen van de klant centraal?

    Staan de financiële doelstellingen van de klant centraal?

    Het zal u, neem ik aan, niet ontgaan zijn dat dit jaar net als in 2007 het aanmerkelijk belangtarief van 25 procent eenmalig naar 22 procent verlaagd wordt voor de eerste € 250.000,- (voor fiscale partners: € 500.000,-) aan inkomen uit aanmerkelijk belang. U vraagt zich wellicht af, waarom ik dit artikel een maatregel van […]Meer lezen »
  • De huisbank als vermogensbeheerder?

    De huisbank als vermogensbeheerder?

    Een succesvol familiebedrijf beschikt vaak over een liquide vermogen. Als voor dit vermogen langere tijd geen bestemming is, rijst de vraag hoe dit vermogen te beleggen. De meeste ondernemers ontbreekt het aan kennis, ervaring en tijd om het vermogen zelf goed te kunnen beleggen. Vaak is de logische conclusie dat het vermogen het best kan […]Meer lezen »
  • John Fentener van Vlissingen: “Mijn vader stond altijd achter me”

    John Fentener van Vlissingen: “Mijn vader stond altijd achter me”

    John Fentener van Vlissingen is niet alleen één van de iconen uit het Nederlandse bedrijfsleven, hij is ook voorvechter van familiebedrijven. “De samenwerking met mijn broers verliep heel prettig. We gingen één keer in de zoveel tijd naar de kroeg in de omgeving van kantoor. Per toerbeurt betaalden we de drankjes.”Meer lezen »
  • Zwarte Pieten over de BOF

    Zwarte Pieten over de BOF

    Wat is de beste manier om een traditioneel Hollands familiefeest om zeep te helpen? Gaan zeuren dat Zwarte Pieten niet langer zwart mogen zijn. “Al ben ik zo zwart als roet, ik meen het toch goed”, klinkt plots niet meer onschuldig. Of heeft het toch meer met onze frustratie over de euro te maken en […]Meer lezen »
  • Juridische zaken voor elkaar

    Juridische zaken voor elkaar

    Als familiebedrijf wil je je richten op waar je het beste in bent: ondernemen. Het is vervelend als je wordt afgeleid door juridische bijzaken. Stel, je hebt een probleem met een klant of leverancier, maar je kunt het verkoopcontract niet meer terugvinden. Of er blijken verschillende versies van verouderde verkoopovereenkomsten binnen de onderneming te circuleren. […]Meer lezen »
  • Familiestichting als ‘werkend’ instrument voor duurzame bedrijfsopvolging

    Familiestichting als ‘werkend’ instrument voor duurzame bedrijfsopvolging

    Internationaal onderzoek toont aan dat wereldwijd meer dan 2/3 van alle familiebedrijven desintegreert na een bedrijfsopvolging en dat slechts 10 procent het volhoudt tot en met de derde generatie. “From shirt sleeves to shirt sleeves in three generations”. Het woord ‘succes’ komt voort uit het Latijnse succedere, wat opvolgen of navolgen betekent, maar het is […]Meer lezen »
  • Kosten besparen door synergie op juridisch vlak

    Kosten besparen door synergie op juridisch vlak

    Een bedrijfsjurist of een advocaat in de arm nemen? En moet die dan in dienst komen of is het beter om hem in te huren?  De tijd waarin ondernemingen gewoon voor de makkelijkste en meest voor de hand liggende oplossing gingen, ligt ver achter ons. Je wilt immers het beste advies voor je familiebedrijf, tegen […]Meer lezen »
  • Profielinterview: “Weinig modern rechtssysteem nadelig voor scheidende ondernemers”

    Profielinterview: “Weinig modern rechtssysteem nadelig voor scheidende ondernemers”

    Ondernemers die scheiden zijn de klos doordat rechters in familiezaken te weinig financiële expertise hebben. Dankzij de crisis, die veel ondernemers raakt, heeft dit extra vaak vervelende gevolgen. De gemiddelde resultaten in het verleden, waar rechters graag van uitgaan, geven namelijk geen garantie (meer) voor de toekomst. Dit gegeven vraagt om flexibiliteit en meedenken aan […]Meer lezen »
  • Profielinterview: Cashmanagement in het familiebedrijf (deel 1)

    Profielinterview: Cashmanagement in het familiebedrijf (deel 1)

    Familiebedrijven staan bij banken bekend om hun duurzame financiële beleid, weet ook Irma Langeraert, directeur van ILFA Treasury Support en Tools4Treasury. Veelal hebben familiebedrijven hun financiële functie nog op traditionele wijze georganiseerd, gericht op verslaglegging en minder op het managen van toekomstige financiële stromen en posities. Het laatste gaat vaak wat meer instinctief. Dat is […]Meer lezen »
  • Volgende generatie vergroot innovatiekracht

    Volgende generatie vergroot innovatiekracht

    Je zou het misschien niet verwachten, gezien de crisis, maar er is op dit moment veel activiteit rond de overname en opvolging van familiebedrijven. De belangrijkste reden daarvoor is vergrijzing. Een hele generatie ondernemers, de babyboomers die in de jaren na de oorlog zijn geboren, gaat met pensioen. Al deze mensen zoeken naar manieren om […]Meer lezen »
  • Wat te doen met het vrijgekomen vermogen?

    Wat te doen met het vrijgekomen vermogen?

    Hoe ga je om met het vermogen dat vrijkomt na verkoop van het familiebedrijf? Ga je het oppotten, koop je er aandelen van of investeer je het geld in vastgoed? En beleg je het zelf of geef je het uit handen?  Na een bedrijfsoverdracht komt er doorgaans een flink vermogen vrij. Daar moet iets mee […]Meer lezen »
  • Spreiding van beleggingen is een illusie

    Spreiding van beleggingen is een illusie

    Iedereen zoekt op dit moment naar veilige en rendabele beleggingen, zeker familiebedrijven. Over het algemeen zijn zij risicomijdend en is hun blik meer gericht op de volgende generatie dan de volgende kwartaalcijfers. Deze bedrijven hebben doorgaans grotere financiële buffers dan niet-familiebedrijven en doordat zij met minder vreemd vermogen werken, zijn zij minder kwetsbaar voor economische […]Meer lezen »
  • Voorzitter van het bestuur of commissaris?

    Voorzitter van het bestuur of commissaris?

    Geregeld stellen ondernemers die een stap terug willen doen binnen het familiebedrijf ons de vraag hoe zij bij het bedrijf betrokken kunnen blijven, zonder de groei en ontwikkeling van de volgende generatie binnen het bedrijf in de weg te staan. Toetreding tot de Raad van Commissarissen van het bedrijf is in dat geval een interessante […]Meer lezen »
  • Begrip ‘waarde’ probleem bij verdeling na echtscheiding

    Begrip ‘waarde’ probleem bij verdeling na echtscheiding

    Nieuwerkerk a/s IJssel, 12 november 2012 – Met enige regelmaat krijgen familiebedrijven te maken met echtscheiding. Indien het huwelijk in gemeenschap van goederen was gesloten en beide partijen hebben andere ideeën over de waarde van het ondernemingsvermogen, dan beslist de rechter voor welke prijs de onderneming in de verdeling moet worden opgenomen. Bepaald geen gemakkelijk […]Meer lezen »
  • Familiefactor: concurrentiekracht (opnieuw) benutten

    Familiefactor: concurrentiekracht (opnieuw) benutten

    Als eigenaar van een familiebedrijf bent u er zelf niet dagelijks mee bezig, maar ook uw bedrijf kent een zogenoemde familiefactor. Hierin zit voor een belangrijk deel de kracht van het familiebedrijf verscholen. Door deze factor op de juiste manier aan te spreken en te benutten, versterkt u het onderscheidende vermogen van uw bedrijf ten […]Meer lezen »
  • Praat over overdracht als het moment nog niet daar is

    Praat over overdracht als het moment nog niet daar is

    In bedrijfseconomische zin is een familiebedrijf gewoon een bedrijf dat ik waardeer als alle andere bedrijven. Toch is er iets bijzonders aan familiebedrijven. De systemen familie, bedrijf en eigendom overlappen en een familie met een onderneming identificeert zich sterk met het bedrijf. Het streven naar overdracht van het bedrijf aan de volgende generatie is typerend […]Meer lezen »
  • Duurzaam beleggen voor dummies (en familiebedrijven)

    Duurzaam beleggen voor dummies (en familiebedrijven)

    Familiebedrijven gelden als ‘duurzaam’ omdat zij niet voor de grote klap op korte termijn gaan. Het behoud van het bedrijf én het familievermogen zijn het belangrijkst. Als het gaat om hoe zij hun vermogen beheren, is duurzaamheid ook voor steeds meer familiezaken een belangrijk thema. Maar op welke manieren kun je nu duurzaam beleggen als […]Meer lezen »
  • Steeds meer familiebedrijven durven te zeggen: ‘Wij zijn anders’

    Steeds meer familiebedrijven durven te zeggen: ‘Wij zijn anders’

    Elk jaar houdt ons kantoor een bijeenkomst voor enkele tientallen grote familiebedrijven. Daaraan koppelen wij altijd een onderzoek onder de bestuurders van deze bedrijven. Dit jaar was het thema toezicht en extern bestuur. De trend is duidelijk: steeds meer familiebedrijven staan qua toezicht open voor inmenging door buitenstaanders. Bestuurders van familiebedrijven stellen het bedrijfsbelang boven […]Meer lezen »