Familie Fundament Award: Zwijnenburg Mode

 In Dossier: Familie Fundament Award

Meerkerk – Zwijnenburg Mode strijdt mee om de Familie Fundament Award. Het familiebedrijf was één van de winnaars in de categorie ‘tien tot 50 medewerkers’ in de regio Noordoost Midden.

Modehuis Zwijnenburg behoort samen met elf andere familiebedrijven tot de laatst overgebleven ondernemingen in de race om de Familie Fundament Award. Het Meerkerkse familiebedrijf was één van de trotse winnaars in de categorie ‘tien tot 50 medewerkers’ in de regio Noordoost Midden. Fambizz interviewde Eddy Zwijnenburg, de directeur van Zwijnenburg Mode.

Hoe groot was de verrassing?
“Erg groot. We hadden het totaal niet verwacht zelfs. Als we keken naar de eisen die de jury stelde, dachten wij zelf dat we het net niet zouden worden. De andere bedrijven die meestreden in deze categorie waren al wat verder op dit gebied, dus het was zeker een verrassing.”

Wat maakt Zwijnenburg Mode zo bijzonder?
“In een tijd van economische neergang hebben wij toch laten zien dat het mogelijk is om te blijven groeien. Waar onze winkel eerst een oppervlakte had van 700m2, is dit de laatste jaren uitgebreid tot 3000m2. Dat maakt ons familiebedrijf het meest bijzonder. Daarnaast blijven wij gewoon altijd positief vooruit kijken en dat zorgt er voor dat we ons blijven ontwikkelen.”

De jury prees jullie om het gedurfde businessconcept, hoe ziet dit er uit?
“Wij hebben gezocht naar ondernemingsmogelijkheden samen met onze toeleveranciers. Dit heeft mede geresulteerd in de creatie van een zogenoemde Weidewinkel. In ons geval houdt dit in dat er in een kleine gemeenschap een grote modezaak met een groot aanbod staat. Bovendien biedt deze modezaak een uitgebreide service. Hierbij kun je denken aan gratis parkeren en bijvoorbeeld een hapje eten. Het is eigenlijk een soort alles in één. Mensen kunnen hier al hun kleding in principe halen.”

Hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om in crisistijd toch een financiering te krijgen?
“Dit heeft te maken met ons businessconcept. Wij maken waar wat we beloven en daardoor heeft de bank voldoende vertrouwen in ons om ons financieel bij te staan. Nu moet ik wel zeggen dat het verkrijgen van de financiering niet zonder slag of stoot ging, maar dat is ook niet vreemd in crisistijd.”

Hoe zijn de familiewaarden verweven in het familiebedrijf?
“Het bedrijf gaat in principe gewoon over van generatie op generatie. We zitten momenteel in de derde generatie en mijn opvolger zit ook al in het bedrijf. Hier hoef ik me dus geen zorgen over te maken. Verder heb ik de familiewaarden ook gehanteerd als opvoedwaarden voor mijn kinderen.”

Recommended Posts