

“Als we niks doen, hebben we straks te weinig eten op ons bord,” vat Pieter Lorwa van Food Philosophers de noodzaak tot transitie in voedselketens samen. “Als iedereen het zwaar heeft, van producent tot supermarkt, dan moet er toch iets veranderen?” Zijn no-nonsense houding heeft Pieter niet van een vreemde: vader Bep Lorwa groeit op in de Rotterdamse volkswijk Feijenoord en maakt daar als kind de Hongerwinter mee. Hij houdt er zoals Pieter aangeeft, “een extreme focus op eten” aan over, waar hij niet veel later zijn werk van maakt. Wat kreeg Pieter van zijn vader mee en welke aanpak hanteert hij nu zelf om voedselketens en bedrijven daarin, toekomstbestendig te maken?
Bep Lorwa wordt geboren in 1938 en begint zijn carrière in 1954 als ‘jongste bediende’ bij Polak & Co en Gebroeders Catz Handelsvereniging, twee Rotterdamse importeurs van zuidvruchten, conserven en specerijen. Daarna wordt hij inkoper en uiteindelijk directeur inkoop bij verschillende familie supermarktbedrijven, waaronder Jac Hermans, Witte Prijzenhal, Jan Linders, Groenwoudt en Superunie. Bep kijkt altijd goed naar de marktleiders, net als zoon Pieter nu: “Niet om vervolgens hetzelfde te doen, maar om een nieuw antwoord te kunnen bieden.”
Kijken bij de concurrent
Pieter herinnert zijn vader als een hardwerkende man die veel van huis was: “In het weekend bracht hij mij en mijn teamgenoten wel naar voetbalwedstrijden. Voordat we daar aankwamen, hadden we al vier supermarkten van binnen gezien,” voegt hij lachend toe. Net als zijn vader toen, duikt Pieter als het even kan een supermarkt in: “Ik was me daar niet van bewust, tot mijn vrouw in Kroatië zei ‘je hebt vijf minuten, ik wacht met de kinderen in de auto’.” Hoe kan het ook anders als je als jongetje van zes al prijzen van mosterd staat te noteren bij de concurrent? “Bep werd toen die supermarkt uitgezet en ik kwam ermee weg,” blikt Pieter met een goed gevoel terug.
Duurzaam geld verdienen
Pieter doorloopt het Gymnasium en zet zich daarna af tegen de academische wereld: “Ik wilde een praktische vervolgopleiding gaan doen of het leger in en ik had de stille hoop om met voetbal iets te bereiken. Bep had al die tijd z’n mond gehouden, maar hij was wel heel blij toen ik uiteindelijk toch ging studeren.” Duurzaamheid is niet het eerste wat Pieter voor ogen heeft, als hij kiest voor een studie ‘International Business’ in Tilburg: “Ik wilde vooral carrière maken en geld verdienen.” Dat verandert als hij aan het einde van zijn studie het keuzevak ‘Management van duurzame ontwikkeling’ volgt bij oud-milieuminister Pieter Winsemius: “Hij leerde mij het belang van duurzaamheid, óók vanuit financieel oogpunt.”
Een nieuwe Lorwa op de markt
Toch gaat Pieter na zijn opleiding voor een “fancy traineeship”. Als dat niet lukt, stuurt hij “een reservebriefje” aan Superunie. Droog vat hij hun reactie samen: “Een nieuwe Lorwa op de markt. Werken kan je nog niet, kom het maar leren.” Pieter begint onderaan de ladder als inkoop assistent. Sindsdien vervulde hij alle commerciële rollen in ‘food en retail’: inkoop, verkoop, (trade) marketing, category management, innovatie- en productontwikkeling en strategisch advies. “Doordat ik zelf met de lulligste producten op pad ben gestuurd, weet ik hoe belangrijk het is dat er een goede strategie onder je verhaal ligt.” Na Superunie gaat Pieter werken voor Kimberly-Clark: “Wat ik daar heb geleerd, pas ik nog elke dag toe. Hoe je een A-merk in de markt zet of cijfers moet lezen bijvoorbeeld. Het ging op alle fronten supergoed, behalve dat ik mijn passie niet volgde.” Pieters hart blijkt toch echt in de food te liggen. Hij werkt vervolgens drie jaar voor Stegeman, als hij in 2014 gebeld wordt voor “de Plofkip-klus” bij Jumbo.
Gezonde verandering
“Ik begon in maart en begin oktober lag de ‘Nieuwe Standaard Kip’ in de schappen.” Pieter beschrijft hoe hij bij Jumbo met een klein kernteam, twintig interne afdelingen, leveranciers, NGO’s, wetenschap en politiek samenwerkt aan deze ‘bewuste tussenstap’ naar ‘1 Ster Kip’. “Mijn uitgangspunt was toen ‘hoe kan een Jumbo-klant met een kleine portemonnee toch meedoen met duurzaamheid?’. Bij de introductie werd ons kipfiletje tien cent duurder en boven het schap hingen we de vele voordelen voor de kip. We kwamen al gauw Nieuwe Standaard Kip tekort! Nu is het makkelijk praten, maar in 2014 was dit een extreem spannend project waar veel van afhing. Gesprekken met mijn vader hebben me geholpen voor mijn plan te blijven staan.” Naast de kip, experimenteert Pieter veel in het ‘plant-based’ assortiment van Jumbo met burgers gemaakt van haver, bieten, peulvruchten, zeewier en insecten. Ook lanceert hij in drie jaar tijd zo’n vijfhonderd innovatieve, ultraverse ‘gemaksproducten’: “Daar is mijn passie voor gezonde verandering gestart.”
Van filosofie naar duurzame, betaalbare producten
Na Jumbo werkt Pieter een aantal jaar voor adviesbureau Gwynt als strategieconsultant voor familiebedrijven in food en retail. “Ik zat letterlijk aan de keukentafel bij die families om met hen mee te denken over de toekomst van hun bedrijf.” Bep Lorwa overlijdt eind 2022 na een ziekbed van twee jaar, waarin Pieter en hij nog veel filosoferen over het leven en noodzakelijke transities, ook in hun vak. Naast hun gesprekken lezen ze in die tijd samen zo’n dertig filosofieboeken. Bep heeft de start van Pieters zelfstandig ondernemerschap begin 2024 niet meer mogen meemaken, maar heeft daar zeker wel zijn stempel op gedrukt: “Ik heb gezocht naar een vorm waarin alles samenkomt en dat is Food Philosophers geworden. Als je streeft naar toekomstbestendige voedselketens zal je deze eerst moeten schetsen als een nieuwe stip op de horizon.” Vervolgens kijkt Pieter samen met klanten hoe ze daar komen en wat daarvoor nodig is. Hij kan ze helpen in alle stappen van dat proces, van strategie naar business case naar productontwikkeling.
“Overigens kom ik nog steeds bij bedrijven die mijn vader kennen,” vertelt Pieter tot slot. “‘Was hij thuis ook zo streng?’ vragen ze dan. Zo heb ik dat niet gevoeld, maar ik moest wél altijd m’n bord leegeten!”
Interviewer en auteur: Lisa Koolhoven www.verhalenpodium.nl
Voor meer informatie over Food Philosophers: www.foodphilosophers.nl