Familiebedrijf Royal Swinkels Family Brewers draagt zijn steentje bij in de strijd tegen het coronavirus

Creativiteit en ondernemerschap: twee begrippen die de meest recente actie van familiebrouwerij Royal Swinkels Family Brewers (moederbedrijf van Bavaria) kenschetsen. In Lieshout worden tienduizenden liters oud bier ingezet om desinfecterende handgel van te maken.

Deze actie werd in het leven geroepen na een dringend belletje van een oud-commissaris van Bavaria met een bestuurder van het Amsterdam UMC. Peer Swinkel, CEO van Royal Swinkels Family Brewers, wist meteen wat hem te doen stond.  Het tekort aan ontsmettingsmiddelen treft de ziekenhuizen hard. “Daar hadden ze nog maar voor vier dagen handalcohol. Dat zet je wel aan het denken”, vertelt Swinkels tegen Omroep Brabant.

Van oud bier naar doorzichtig goud

De wereld staat op zijn kop. Tankwagens rijden naar de cafés om bier uit de tanks te halen, in plaats van erin te pompen. Het betreft bier dat niet meer verkocht kan worden, vanwege de tijdelijke sluiting van niet-essentiële zaken, zoals de horeca. Dit bier gaat terug de brouwtank in en doorleeft het brouwproces opnieuw. Hierbij worden de kroegbazen vergoed voor de hoeveelheid teruggegeven bier.

Dat gezegd hebbende, onderschat het gehele productieproces niet. Om desinfecterende handgel te kunnen leveren, moest de brouwerij van Royal Swinkels Family Brewers tachtig procent pure alcohol gaan destilleren. Dit bleek technisch gezien ook nog wel een ‘dingetje’, omdat de installaties gemaakt waren om ‘slechts’ twintig procent pure alcohol te destilleren. “Maar het werkt allemaal en dat is mooi” zegt Wietse van den Bogaard, hoofdbrouwer van Bavaria, tegen Omroep Brabant. Daarnaast wordt er pure alcohol verkregen uit de productie van 0,0 procent-dranken. Aan de pure alcohol wordt vervolgens glycerine toegevoegd, om uitdroging van de handen tegen te gaan, en waterstofperoxide, dat tegen bacteriën en bacteriesporen die bestand zijn tegen alcohol werkt.

Familiebedrijf, familiale waarden

Bavaria levert dit alles kosteloos. Royal Swinkels Family Brewers voorziet in de productie én de distributie van de handgel. Inmiddels hebben grotere partijen zoals AB InBev het voorbeeld van de Lieshoutse brouwerij overgenomen. “Mooi hè”, glundert Van den Bogaard tegenover het Eindhovens Dagblad. “Iedereen werkt mee, alle schouders gaan eronder, een actie uit het hart.”

Dit initiatief van Bavaria bewijst andermaal hoe waardevol familiebedrijven zijn voor de samenleving en hoe ze de allergrootste spelers in hun branche inspireren. Ondernemen tijdens deze pandemie vergt flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Maar ook niet te vergeten: hart. Royal Swinkels Family Brewers toont naastenliefde en compassie met alle mensen in de zorgsector, door haar vak op een creatieve wijze uit te oefenen. Waarvoor hulde.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief