Familiebedrijf blijkt succesvol

 In Innovatie

Rotterdam – In crisistijd weten familiebedrijven beter hun hoofd boven water te houden dan niet-familiebedrijven. Dit blijkt uit groot Amerikaans- Europees onderzoek.

Volgens drie onderzoekers in Amerika en Frankrijk presteren familiebedrijven op verschillende punten aanmerkelijk beter dan niet-familibedrijven. Onlangs publiceerden zij hun bevindingen in de Harvard Business Review. Volgens het European Institute for Brand Management (EURIB) onderzochten zij 149 Amerikaanse en Europese familiebedrijven met meer dan 1 miljard dollar omzet. Tevens onderzochten ze een groep van niet-familiebedrijven onderzocht, afkomstig uit dezelfde landen, sectoren en met dezelfde grootte.

Het succes van een familiebedrijf
Het blijkt dat familiebedrijven zuiniger zijn dan niet-familiebedrijven en minder risico nemen met investeringen. Familiebedrijven hebben ook weinig schulden en gaan niet vaak bedrijfsovernames aan. Naast financiële zaken zijn er ook nog andere succesfactoren te benoemen. Er bleek namelijk ook dat familiebedrijven een verrassend niveau van diversificatie laten zien, plus het feit dat ze ambitieus genoeg zijn om zich op internationaal niveau te oriënteren. Tot slot wordt opgemerkt dat familiebedrijven hun talenten beter vasthouden. Dat heeft te maken met het vertrouwen dat familiebedrijven vaak hebben in hun werknemers en doordat zij meer investeren in het opleiden van werknemers.

Tijden van crisis
Uit het onderzoek is gebleken dat familiebedrijven in goede economische tijden vaak minder verdienen dan niet-familiebedrijven. Wanneer het economisch slecht gaat, houden de familiebedrijven echter beter hun hoofd boven water dan niet-familiebedrijven. Dit komt omdat het  familiebedrijven minder gaat om presteren op de korte termijn en zich richten op prestaties op de lange termijn. Het wordt door het EURIB ook al de veerkrachtstrategie genoemd, die aantrekkelijk is omdat economische cycli elkaar snel kunnen opvolgen.

Recommended Posts