Familiebedrijf Gassan Diamonds schittert in merkbeleving

 In Innovatie

Amsterdam – Gassan Diamonds is de eerste winnaar van de ‘Familiebedrijven Award’. Fambizz kreeg een rondleiding in het familiebedrijf en sprak met directeur Benno Leeser over alle facetten van de diamantzaak.

In het historische Boas gebouw in Amsterdam glinsteren de diamanten van Gassan Diamonds in bijna elke uithoek van het bedrijf. In de ene ruimte geven de slijpers de diamanten de perfecte schoonheid en in de andere ruimte staan Chinezen te luisteren naar een rondleider die vertelt dat diamant niet te slijpen is zonder diamantpoeder. Dit mooie plaatje verdient op zichzelf al een prijs.

‘Familiebedrijven Award’
Gassan Diamonds is door de Stichting Familie Onderneming, in samenwerking met KPMG, in januari uitgeroepen tot Beste Familiebedrijf van Nederland. Directeur van het familiebedrijf, Benno Leeser, geeft aan dat vooral de aspecten financiën en innovatie goed beoordeeld werden door de jury. “De award is een kroon op ons werk en een erkenning voor het totale familiebedrijf.”

De financiële omschakeling
De kracht van het familiebedrijf zijn volgens Leeser de korte lijnen in het bedrijf. “We staan daardoor ook in moeilijke tijden sterk als familie.” De diamantensector is conjunctuurgevoelig en heeft in 2009 een enorme dip gekend. Het was zelfs het slechtste jaar sinds de oprichting in 1945. In het jaar 2012 bereikte het bedrijf echter een recordomzet van 160 miljoen euro en in 2012 verwelkomde Gassan maar liefst 377.596 bezoekers, wederom een record. De uitdaging is om volgend jaar deze cijfers te evenaren. “Want de teller staat sinds 1 januari gewoon weer op nul”, aldus Leeser.

Toeristische ‘attractie’
Behalve diamantair is Gassan ook een bezienswaardigheid. Het vele licht dat door de grote raampartij naar binnen komt, maakt dat het gebouw zeer geschikt is voor een diamantslijperij. Aan de ene kant van het gebouw komen toeristen met bussen aan. Aan de andere kant stappen toeristen vanuit de rondvaartboot de diamantenslijperij in voor een rondleiding. “Wij zijn veel meer dan alleen een juwelier. Wij laten mensen op een educatieve manier vergapen aan de schitterende diamanten”, vertel Leeser. De toeristen zien de slijpers aan het werk en luisteren naar de historische informatie over het bedrijf. Het kijkje in de keuken is een concept met een diamanten randje.

Familiegeschiedenis
Het familiebedrijf is opgericht door Samuel Gassan, de opa van Leeser. Voor de Tweede Wereldoorlog was Gassan werkzaam in een diamantslijperij, die destijds toevallig ook gevestigd was in het Boas gebouw. Hier heeft hij alle kennis van het slijpen van diamanten opgedaan. In 1945 begon Gassan zijn eigen diamantslijperij in de Amsterdam Diamond Exchange op het Weesperplein. Sinds 1990 is het familiebedrijf gevestigd in het Boas gebouw. De vestiging in het gebouw maakt de symbolische cirkel voor het familiebedrijf weer rond. Daar is het allemaal begonnen.

Glansrijke toekomst
Benno Leeser was achttien jaar toen zijn opa hem vroeg om Gassan over te nemen. “Ik heb hem toen gezegd dat ik het een jaar wilde proberen, om te kijken hoe leuk ik het vind.” En of Leeser het leuk vond. 39 jaar later staat hij nog steeds aan het hoofd van het familiebedrijf. “De volgende generatie wordt intussen ook klaargestoomd om het bedrijf over te nemen.” Vijf (schoon)kinderen werken inmiddels in het familiebedrijf dat een glansrijke toekomst tegemoet lijkt te gaan.

Innovatieve producten
Gassan Diamonds blinkt volgens de jury van de ‘Familiebedrijven Award’ uit in innovatie. Leeser: “Wij hebben unieke producten op de markt gezet, zoals de patentlijn Gassan121 en Choices by DL.” Gassan heeft geprobeerd de diamant met 57 facetten te perfectioneren. Dat is gelukt: de diamanten van Gassan121 beschikken over 121 facetten. De briljant geslepen diamanten hebben daardoor meer schittering. Choices by DL is een collectie bedacht door de dochter van Leeser en is ook te vinden in het Boas gebouw te Amsterdam. “We zijn altijd bezig met het finetunen van de merkbeleving.” De diamantzaak is aan vele merken en evenementen verbonden en richt zich op zowel de midden- als bovenklasse van de samenleving. De merkbeleving schittert door het hele bedrijf.

Recommended Posts