Familiebedrijf Hooghoudt zoekt externe investeerders

 In Finance

Familiebedrijf Hooghoudt zoekt externe investeerders voor de financiering van haar bedrijfsplannen. De destilleerderij wil hiermee de financieringsvorm moderner maken.

Na 126 jaar staat destilleerderij Hooghoudt open voor externe aandeelhouders voor de financiering van haar bedrijfsplannen. Het familiebedrijf wil de aankomende jaren fors investeren in merkverjonging. De familie Hooghoudt vindt dat daar ook een moderne financieringsmethode bij hoort in de vorm van externe investeerders.

Externe aandeelhouders
Hooghoudt wil de aankomende jaren aanzienlijk investeren in een verjonging van haar merk. Hier is echter wel kapitaal voor nodig. Hoewel de familie Hooghoudt de investeringen al jaren zelf opbrengt en ook nu beschikt over voldoende kapitaal voor de huidige plannen, wil de familie ditmaal met externe aandeelhouders werken. Volgens Hooghoudt hoort bij een jonger merk namelijk ook een modernere financieringsmethode, aangezien steeds meer familiebedrijven zich inlaten met investeerders van buiten.

Hooghoudt stelt een aantal eisen aan diegenen die willen investeren. Zo moeten zij de emoties van familiebedrijven begrijpen en respecteren. “Daarbij gaat het om het uitbouwen van een merk en daar gaat tijd in zitten”, aldus Arno Donkersloot, Managing Director van Hooghoudt. Het familiebedrijf doelt hiermee op haar visie waarin het gaat om groeipotentie en niet om rendementsgedachte op basis van de financiële historie en de korte termijn. Met de inschakeling van externe investeerders gaat Donkersloot ervan uit dat het vijf tot tien jaar duurt voor het familiebedrijf al haar toekomstplannen heeft verwezenlijkt.

Merkverjonging
Na de vele investeringen die Hooghoudt reeds in het bedrijf heeft gestopt, heeft Donkersloot nu een vijfjarenplan opgesteld dat er voor moet zorgen dat jenever op de kaart wordt gezet als een drank met vele gezichten waarbij het ambachtelijke productieproces hoog in het vaandel staat. “Jenever is door de jaren heen wat saai geworden. Er was voornamelijk alleen maar jonge en oude jenever te krijgen, terwijl het juist zoveel meer is”, aldus Donkersloot. Om de consument hiervan bewust te maken wil Hooghoudt terug naar de basis van het product. “We vangen smaken in alcohol. Dat doen we al 126 jaar. Die pure ambacht willen we aan het publiek laten zien.”

Recommended Posts