Familiebedrijf Jumbo behaalt omzetgroei

Veghel – Jumbo Supermarkten heeft in 2012 een omzetgroei van 6929 miljoen euro gerealiseerd. Dat is een stijging van meer dan dertig procent vergeleken met 2011.

De omzetstijging van familiebedrijf Jumbo komt mede door de toename van het aantal winkels van Jumbo. Het aantal Jumbowinkels steeg van 263 naar 309 filialen. Daarnaast rekent het familiebedrijf sinds februari 2012 ook de omzetgroei van C1000 mee. Eind 2011 gaf Jumbo al aan de C1000-winkels over te nemen. Inmiddels zijn zeventien voormalige C1000-filialen omgebouwd naar de Jumbo-formule. In de komende jaren zet Jumbo nog eens 270 C1000-winkels om naar Jumbo’s. In 2009 nam Jumbo al de winkels van Super de Boer over. Jumbo en C1000 hebben nu een gezamenlijk marktaandeel van 21,7 procent.

Unieke formule
Niet alleen de winkeltoename zorgde voor de omzetgroei. Ook de autonome omzet steeg. Frank Haagsman, manager corporate communicatie bij het familiebedrijf, vertelt dat dat komt door de unieke formule van de supermarktketen. “Jumbo is de enige supermarkt die altijd de laagste prijsgarantie biedt”, zo laat Haagsman aan Fambizz weten.

Onverwachte groei
De omzetresultaten van de omgebouwde C1000-winkels liggen boven verwachting van Jumbo. Frits van Eerd, CEO van Jumbo, stelt in een persbericht: “Wij zien bij de C1000-winkels die al naar Jumbo zijn omgebouwd, een gemiddelde omzetstijging van maar liefst vijftien procent, terwijl we nauwelijks op omzetgroei hadden gerekend.” Dat de omzetgroei bij de omgebouwde C1000-winkels als een verrassing kwam, had te maken met het aantal afgestoten C1000-winkels. “We hebben een aantal C1000-winkels afgestoten en meestal neemt dan ook de omzet af”, legt Haagsman uit. “Desondanks hebben de winkels het toch heel erg goed gedaan.”

Het familiebedrijf
Vanwege alle overnames is Jumbo na familiebedrijf Albert Heijn de grootste supermarktketen van Nederland. Johan van Eerd is de grondlegger van Jumbo Supermarkten. Zijn achterneef Karel van Eerd en diens kinderen bezitten momenteel nog steeds alle aandelen van de keten. Hiermee blijft Jumbo, ondanks de forse groei van de afgelopen jaren, een familiebedrijf. Haagsman: “De familie staat nog steeds honderd procent aan het roer. De organisatie is natuurlijk wel groter geworden en de directie is uitgebreid, maar we doen er alles aan om het familiebedrijf in het hart van de werknemers te krijgen.” Dit realiseert Jumbo onder andere door trainingen te organiseren voor haar werknemers. Haagsman: “De werknemers van Super de Boer en C1000 krijgen rondleidingen en trainingen en kunnen de familie ontmoeten. We trekken hier veel tijd voor uit, want we willen dat onze werknemers zich betrokken voelen bij het familiebedrijf.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief