“Familiebedrijf kan niet meer alleen vertrouwen op onderbuikgevoel”

 In Bestuur & Personeel, Dossier: Familie Fundament Award, Innovatie

Met de Family Fundament Award creëren accountants- en adviesorganisatie BDO, Rabobank en het Nederlands Centrum voor het Familiebedrijf (NCFB) een podium voor familiebedrijven om zich te presenteren. Maar BDO heeft ook een ander doel: “Wij willen deze bedrijven daarnaast een spiegel voorhouden en hen op de uitdagingen wijzen. Want die zijn er zeker.”

De Familie Fundament Award wordt in maart 2014 uitgereikt aan het meest veelbelovende familiebedrijf van Nederland. Door aandacht te besteden aan familiebedrijven wil de organisatie aantonen wat de waarde is van deze bedrijven voor de samenleving. De derde editie, waarvoor familiebedrijven zich tot medio oktober konden inschrijven, is wederom een succes. “Het aantal inschrijvingen kan altijd beter, maar veel familiebedrijven zijn te bescheiden om mee te doen en willen zichzelf niet op de borst kloppen met deelname aan een verkiezing”, vertelt Joost Vat, sinds 2000 werkzaam als senior manager bij BDO Consultants en verantwoordelijk voor de Adviesgroep Familiebedrijven. “Dat is jammer, want er liggen veel kansen bij deelname. Ook als je niet wint of genomineerd wordt.”

Gras niet groener
Volgens Vat, die vanuit BDO betrokken is bij de organisatie van de award en tevens bestuurslid is van het NCFB, levert deelname waardevolle interactie op met andere familiebedrijven. “Interactie met andere eigenaren en bestuurders van familiebedrijven geeft  (h)erkenning en soms ook verlichting. Door met elkaar in gesprek te gaan, kom je er soms achter dat het gras bij de buren niet altijd groener is.” Onderling tips uitdelen, dilemma’s bespreken, praten als ondernemers onder elkaar en het belangrijkste element ‘het zijn van een familiebedrijf’ met elkaar delen kunnen volgens de senior manager nieuwe inzichten geven die het familiebedrijf ten goede komen.

Onderbuikgevoel
De rol van BDO bij de Family Fundament Award is die van inhoudelijk en zakelijk adviseur. “Wij willen de deelnemende familiebedrijven een spiegel voorhouden en hen op de uitdagingen wijzen. Want die zijn er zeker.” Vat noemt een aantal uitdagingen waar familiebedrijven momenteel voor staan. Allereerst wijst hij op de behoefte aan focus en scherpte in de strategische richting. “Voorheen vertrouwden familiebedrijven voornamelijk op hun onderbuikgevoel, dat laat de huidige markt echter niet meer toe. Ook de nieuwe generaties hebben behoefte aan meer professionaliteit.” Het management moet zakelijker, vindt Vat daarom. “Het management is vaak gegroeid dankzij loyaliteit, maar het is tijd dat er duidelijke doelstellingen komen en resultaten gemonitord worden. Familiebedrijven moeten de vraag ‘waar staan we nu echt voor?’ kunnen beantwoorden.”

Zakelijk en loyaal
Bovenstaande uitdagingen kunnen volgens Vat eigenlijk haaks staan op de typische kenmerken van een familiebedrijf. Maar een meer zakelijke instelling is in deze huidige tijd zeer belangrijk, zo stelt hij. “Er moet balans zijn tussen zakelijkheid en loyaliteit. Zo behouden familiebedrijven toch dat familiaire karakter waar ze zo om geroemd worden.” Ook enkele niet-bedrijfskundige vraagstukken vragen om antwoord. Hoe manage je bijvoorbeeld de familie? Hoe betrek je de familie op de juiste manier bij besluitvorming en bedrijfsvoering? “We zien vaak dat er onvoldoende duidelijkheid is over wie nu eigenlijk welke pet op heeft. Dat loopt bij veel familiebedrijven door elkaar.”

Familiaire aspect
Een vierkoppige jury beoordeelt de komende periode de familiebedrijven die zich ingeschreven hebben voor de award. Gekeken wordt naar onder andere hun toekomstvisie, financiële prestaties, de mate waarin zij ‘mvo’ opereren, de tevredenheid van klanten en personeel en de manier waarop het bedrijf bestuurd wordt. “En”, zegt Vat, “we kijken ook duidelijk naar de manier waarop het bedrijf omgaat met het familiaire aspect. Een familiebedrijf dat hier heel bewust aandacht aan besteedt, heeft grote kans straks met de award naar huis te gaan.” De landelijke finale vindt plaats op 20 maart 2014.

Recommended Posts