Familiebedrijf Kernfarm pakt koe bij de horens met lancering eigen vaccin

In een paar jaar kan veel gebeuren, bewijst Kernfarm. De diergeneesmiddelengroothandel maakte de afgelopen drie jaar een omzetgroei van 4.700 procent waar. Als kroon op het werk ontving ze hiervoor de FD Gouden Gazellen 2017. De oprichters kijken uit naar de lancering van hun eerste eigen vaccin dit voorjaar. Hun geheim? De broers Tim (39), Diederik (37) en Gijs (36) van Rijn, die het bedrijf in 2014 oprichtten, zijn niet onder de indruk van de reuzen op de diermedicijnenmarkt. Vijf vragen aan Tim over het succes, samenwerken met je broers en de toekomst van de onderneming.

Kernfarm verkoopt als relatieve nieuwkomer in een specifieke markt met succes dierengeneesmiddelen aan veeartsen. Hoe is dit zo gegaan?

“We werkten alle drie jarenlang in loondienst, maar we misten de bewegingsvrijheid om innovatief te denken. We voelden daarbij steeds meer de drive om onze eigen ideeën te ontwikkelen en in alle vrijheid na te jagen. Mijn broer Diederik was al werkzaam in de dierenfarmacie en had veel kennis van zaken. Hij zag kansen in deze markt. Dat gaf de doorslag om ons op de verkoop van dierenmedicijnen te richten. Met succes. Het winnen van de FD Gazellen award was een mooie mijlpaal, maar deze prijs winnen is nooit een zelfstandig doel geweest.”

Hoe zijn jullie werkzaamheden verdeeld? Zit daar een specifieke strategie achter?

“Het is onze eerste eigen onderneming en we werken voor het eerst zo intensief met elkaar samen. Natuurlijk helpt het mee dat we elkaar van haver tot gort kennen, omdat we samen zijn opgegroeid. Maar het is echt een toevalligheid dat onze verschillende karakters zo complementair aan elkaar blijken te zijn. Zo is Diederik de inhoudelijke vakspecialist als het om productkennis gaat. Gijs heeft het meeste geduld; hij is dan ook onze expert op het gebied van regelgeving, overheidsprocedures en contractuele barrières. Ik zelf ben verantwoordelijk voor business development, de interne organisatiestructuur en het financiële gedeelte van ons bedrijf. Deze verdeling is organisch zo gegroeid. Het is niet zo dat een van ons roept: ‘Ik ben hier het beste in, dus ik ga dit even alleen doen’.

Het bijzondere vind ik dat als er twee van ons vastlopen op een vraagstuk; de derde meestal uitkomst biedt. Niet door per se het juiste antwoord te geven, maar wel door zijn enthousiasme te delen en ons op andere invalshoeken te wijzen. Hoofdvraag is altijd: wat is, los van de poppetjes, in deze situatie het beste om te doen? Dankzij deze universele werkwijze ben ik ervan overtuigd dat we in een andere branche net zo goed zouden slagen.”

Jullie brengen dit voorjaar jullie eerste eigen geregistreerde product uit. Vertel…
In de voorjaar lanceren wij een vaccin in de strijd tegen ringworm. Als alternatief voor het tijdrovende en kostbare individueel behandelen van runderen tegen ringworm, bieden we dit nieuwe geneesmiddel aan. Het is het eerste door Kernfarm-geregistreerde vaccin in Nederland en het eerste geregistreerd ringwormvaccin op de Belgische markt.
We zijn gestart met het internationaal verhandelen en distribueren van andermans producten. Maar als je nummer vier op de markt bent, wil je ook het verschil maken met een eigen product. En die overgang is nog best een grote. Je moet op zoek gaan naar een product waar je achter staat. Vervolgens moet je de desbetreffende producent ervan overtuigen wat je toegevoegde waarde is om het product in de markt te zetten. Daarna moet je goed uitzoeken of het qua regelgeving en technische specificaties allemaal haalbaar is.

Ondernemen met je broers in een familiebedrijf…Vlogen jullie elkaar tijdens het paasdiner in de haren?

“Natuurlijk denk ik in het weekend weleens: Het is nu voor de afwisseling fijn om even wat andere mensen te zien. Maar ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn om zonder mijn broers te ondernemen. In de beginperiode van ons bedrijf gingen we met z’n drietjes naar nieuwe klanten toe om ons voor te stellen. Als we dan onderweg naar huis ergens gingen napraten, dan hieven we soms het glas op onze onderlinge samenwerking. Op dat soort momenten besef je toch dat je best trots mag zijn om deel uit te maken van een familiebedrijf. Want hoe vaak kan je doen wat je leuk vind met je broers en het werk noemen?”

Hoe ziet de toekomst er voor Kernfarm uit?

“We zijn Kernfarm niet gestart met het idee om tien jaar hard te werken en daarna alles te verkopen.
We hebben alle drie kleine kinderen. Als ik zie hoe zij bij ons op kantoor hun ogen uitkijken, dan doet het me denken aan de manier waarop we op zaterdagochtend met onze vader mee gingen naar zijn bedrijf. Dan hielpen we bij het post sorteren of speelden we in de fabriekshal. Opvolging zou mooi zijn. Daarin zijn we wel echt een familiebedrijf; continuïteit is een belangrijke factor. We willen van blijvende waarde zijn in deze branche en waarborgen liever onze visie dan dat we voor het grote geld kiezen. Ons streven is om in ieder geval de komende jaren meerdere impactvolle farmaceutische producten uit te brengen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief