Familiebedrijf Lego ziet winst met een derde stijgen

 In Geen categorie, Privé & Vermogen

Het wereldberoemde kinderspeelgoed Lego deed het goed in 2015. Terwijl winkelketens links en rechts omvallen, wist het Deense familiebedrijf zelfs een groei te realiseren. Dat blijkt uit het jaarverslag dat Lego dinsdag publiceerde.

De speelgoedfabrikant zag zijn omzet afgelopen jaar met een kwart toenemen, tot omgerekend 4,8 miljard euro. De nettowinst steeg met bijna een derde, tot omgerekend 1,2 miljard euro.

Oorzaak groei
Het succes van de speelgoedblokken uit Denemarken is onder andere te danken aan de populaire Star Wars-films. Vorig jaar kwam deel zeven van de sci-fi reeks uit, waarop Lego slim reageerde met een nieuwe Star Wars speelbox, met onder meer kleine ruimteschepen. Maar ook bouwdozen met alledaagse thema’s, zoals brandweer en politie, verkopen nog steeds als warme broodjes.

De groei was tevens deels te danken aan wisselkoerseffecten. Maar in lokale valuta’s namen de verkopen nog altijd met bijna een vijfde toe.

Virtuele en fysieke werelden gaan hand in hand
Waar concurrenten als Mattel en Hasbro zuchten onder de groeiende populariteit van spelcomputers, speelt Lego daar juist handig op in. Afgelopen najaar kwam Lego Dimensions op de markt, speelgoed dat beide werelden samenbrengt. Het is volgens topman Jørgen Vig Knudstorp nu al een succes.

Lego komt van ver
Het ging niet altijd even goed met het bedrijf dat werd opgericht in 1932: tien jaar geleden stond Lego aan de rand van de afgrond. De verliezen stapelden er zich op, met in 2003 een negatief bedrag van 1,6 miljard Deense Kronen. Lego produceerde te veel producten en de diversificatie, met onder meer Lego-kleding, kampeergrief en uurwerken, sloeg door. De kleinzoon van stichter Ole Kirk Kristiansen besloot toen om de dagelijkse leiding over te dragen. Jorgen Vic Knudstorp werd in 2004 als niet-familiale manager aangetrokken om het bedrijf van de ondergang te redden. Met succes.

Recommended Posts