Familiebedrijf Peugeot sluit jaar af met omzetstijging

Deventer – Het Franse familiebedrijf PSA Peugeot Citroën heeft 2013 afgesloten met een omzetstijging van 4,1 procent in het laatste kwartaal.

De op een na grootste Franse autofabrikant PSA Peugeot Citroën (PSA) heeft het laatste kwartaal van 2013 afgesloten met een omzetstijging van 4,1 procent, mede door een toenemende vraag vanuit China. Over heel 2013 daalden de verkopen met bijna 5,0 procent. Dat maakte het familiebedrijf maandag bekend.

Minder auto’s
Het concern verkocht in de laatste drie maanden van vorig jaar 748.000 auto’s. Over heel 2013 daalden de verkopen echter met 4,9 procent tot 2,82 miljoen stuks. PSA’s verkopen in China namen met 26 procent toe tot 557.000 auto’s, waarmee het marktaandeel in China uitkwam op 3,6 procent. China is na Frankrijk de belangrijkste markt voor het concern. De Chinese automarkt groeide vorig jaar met 19 procent.

Zwakke markt
De Europese automarkt bleef zwak. De verkopen van PSA daalden met 1,6 procent na een daling van 8,6 procent in 2012. ”Slechts een handvol markten groeiden, waaronder het Verenigd Koninkrijk (11 procent) en Spanje (plus 4,1 procent)”, aldus het bedrijf.

Kapitaal verhogen
Het noodlijdende Peugeot werkt al maanden aan een plan om drie miljard euro aan extra kapitaal binnen te halen. Volgens een woordvoerster van de Franse overheid is het bedrijf er inmiddels in geslaagd een partner te vinden. Ze zegt echter niet met zoveel woorden dat het gaat om het Chinese Dongfeng, dat al geruime tijd wordt genoemd als geldschieter.

Emissieclaim
Het zou de bedoeling zijn om 3 miljard euro op te halen, waarbij gedacht aan een emissieclaim met een prijs van 7,50 tot 8 euro voor de nieuwe aandelen. Dongfeng en de Franse staat zouden elk ongeveer 750 miljoen euro investeren in het autobedrijf. Het aandeel van de familie Peugeot, dat nu nog 25 procent bedraagt, zou terugvallen tot ongeveer 14 procent.

Uitbreiding samenwerking
Dat uitgerekend Dongfeng één van de partijen is die Peugeot van een kapitaalinjectie voorziet is niet verrassend te noemen. Het Franse familiebedrijf heeft al meerdere jaren samenwerkingsverbanden met de Chinese multinational uit de auto-industrie. De investering van Dongfeng in het Franse automerk moet het samenwerkingsverband tussen de beide bedrijven, beter bekend als DCAP, uitbreiden.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief