Familiebedrijf: promoten of niet?

Uit onderzoek blijkt dat consumenten liever producten kopen bij familiebedrijven dan beursgenoteerde bedrijven. Daarom is het van belang na te denken over het uitdragen van het ‘familiebedrijf-zijn’. Maar hoe pak je dat goed aan?

Het bedrijf naar buiten toe presenteren als een familiebedrijf draagt veel voordelen met zich mee, meldt het instituut Women In Family Businesses (WIFB). Uit recent onderzoek blijkt dat zestig procent van de consumenten aangeeft liever producten bij een familiebedrijf te kopen dan bij een niet-familiebedrijf. Branding als familiebedrijf kan een manier zijn om de concurrentie op achterstand te zetten, maar het is niet een one way naar succes.

Voor- en nadelen
Als de familie ervoor kiest om het familiebedrijf te promoten, moeten zij zichzelf een aantal vragen stellen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat aandeelhouders op de hoogte zijn van de nieuwe koers of promotieverhalen die naar buiten gebracht worden. WIFB noemt een aantal voordelen waarom men als familiebedrijf naar buiten moet treden. Consumenten kopen dus liever bij familiebedrijven, maar werkzoekenden werken ook liever bij een familiebedrijf. Dit komt doordat familiebedrijven betrouwbaarder en verantwoordelijker zijn, ze zijn op de lange termijn gericht en zorgen goed voor hun medewerkers.

Elk voordeel heeft zijn nadeel, zo ook bij familiebedrijven. Uit onderzoek van WIFB blijkt dat sommige mensen familiebedrijven associëren met negatieve aspecten van dat soort ondernemerschap, zoals een gebrek aan professionaliteit, midden- en kleinbedrijf, nepotisme of beperkte carrièremogelijkheden. Als eigenaar van het bedrijf moet je daarom weten wat de gevolgen zijn als je de familienaam als naam gebruikt voor het bedrijf.

Promotie
Het familiebedrijf promoten betekent meer bekendheid voor de familie. Alle familieleden moeten op de hoogte zijn van de gevolgen daarvan, door ze bijvoorbeeld te vertellen wat de verwachtingen van hen zijn. Ze staan immers midden in de spotlights. Zo weten we bijvoorbeeld allemaal dat er 2012 nog ruzie was in de Gucci-familie. Guccio Gucci, een achterkleinzoon van de Gucci-oprichter, gebruikte de merknaam voor marketingdoeleinden. De eigenaar van het bedrijf, de gelijknamige Guccio Gucci, was het hier niet mee eens en klaagde de achterkleinzoon aan. Binnen de Gucci-familie is dit niet de eerste rechtszaak tegenover een familielid, er zijn ook zaken geweest tegen andere familieleden. Er moeten binnen een familiebedrijf duidelijk regels zijn over hoe het bedrijf en familieleden naar buiten treden met de bedrijfs-/familienaam

Twee belangrijke vragen die eigenaren van familiebedrijven zich moeten afvragen: zijn we er klaar voor om onszelf neer te zetten als familiebedrijf en wat maakt ons speciaal? Als een grootvader bijvoorbeeld een mooi verhaal heeft over hoe hij tot het geheime recept voor de heerlijke kroket is gekomen, kan dat gebruikt worden als promotiemateriaal.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief