Familiebedrijf van het Jaar De Heus innoveert en internationaliseert handel

 In Bestuur & Personeel

Familiebedrijf Koninklijke De Heus uit Ede is verkozen tot ‘Familiebedrijf van het Jaar 2015’. Koen de Heus, vierde generatie in het bedrijf, vertelt over het succes van de diervoederproducent.

Woensdag 24 juni ontvingen Koen en Co de Heus de prijs uit handen van koningin Maxima tijdens de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2015 in De Nieuwe Kerk te Den Haag. Koen de Heus is trots: “Deze prijs is voor ons een erkenning van het bedrijf. Blijkbaar is de onderneming op een dergelijke manier gestructureerd dat een externe jury ons waardeert. Dat doet ons deugd. Daarbij; mijn broer Co en ik geven weliswaar leiding aan het bedrijf, uiteindelijk zijn we de werknemers erkentelijk voor deze prijs.”

Koninklijke De Heus werd onder meer gekozen omdat de continuïteit niet uit het oog verloren werd. Hoe zit dat?
“De Heus was in het begin vooral gericht op de Nederlandse markt. Vijftien jaar geleden besloten we om ons ook op het buitenland te richten en zo’n stap naar internationalisering vinden veel bedrijven pittig. Wij zitten nog midden in die fase en snappen de moeilijkheden die er mee gepaard gaan. Tijdens die transformatie zijn we nooit de lange termijn vergeten. Hetzelfde geldt voor de manier waarop we ons bedrijf financieren. We maken geen gebruik van grote leningen bij de bank, maar zoeken constructieve financiering voor lange termijn investeringen. Denk bij dit laatste aan machines die minstens tien en in veel gevallen vijfentwintig tot dertig jaar meegaan.”

Er werkt nu meer dan 3000 man, met export naar meer dan 50 landen en vestigingen in 10 landen. Hoe begon het diervoederbedrijf?
“Mijn overgrootvader opende in 1911 een meel- en graanhandel in Barneveld, waar hij aan kleine bedrijven en boerderijen op de Veluwe leverde. Die eerste generatie had het lastig: denk aan de crisis in de jaren ’30 en de oorlog. Het bedrijf maakte een groei door, want de vraag naar diervoer groeide. Die groei duurde tot de jaren ’90, want toen werd ook steeds meer duidelijk dat de veestapel in Nederland niet veel verder zou groeien. Vervolgens nam mijn vader een aantal andere diervoederproducenten over, voordat we vijftien jaar geleden internationale ambities kregen.”

Het juryrapport was ook lovend over de nieuwe initiatieven die De Heus onderneemt. Welke zijn dat?
“Daar vallen de internationale ambities onder. Maar we ontwikkelen ook nieuwe producten, zoals geconcentreerde voeding. Denk bij dit laatste aan premixen. Momenteel bouwen wij hiervoor een fabriek in Veghel en Polen. Als drager van onder andere vitamines en mineralen vormen premixen een belangrijk ingrediënt in de productie van mengvoeders. Premixen kopen wij nu nog in. Door de productie van premixen zelf ter hand te nemen, zullen wij deze premixen ook als ingrediënt gaan inzetten bij de productie van onze eigen mengvoeders. Hiermee krijgen wij nog meer grip op het hele productieproces en daarmee ook op de borging van de kwaliteit. We investeren daarmee in achterwaartse integratie.”

Waarom is het zo belangrijk dat deze prijs aandacht genereert voor familiebedrijven?
“Als je ziet hoeveel aandacht beursgenoteerde bedrijven krijgen in de media en hoe weinig aandacht familiebedrijven krijgen, dan is dat niet in verhouding tot de bijdrage die beide soorten bedrijven aan de economie leveren. Als ik het op ons bedrijf betrek, dan merk ik dat werknemers zeggen dat het verschil tussen een familiebedrijf en een ander bedrijf de betrokkenheid van de werkgevers is. We hebben een vlakke organisatie en zijn daardoor benaderbaar. De tijd die we anders zouden besteden in het contact met aandeelhouders, kunnen we steken in het contact met werknemers en de onderneming. Dat is een onderbelicht verschil en een absolute meerwaarde.”

Recommended Posts