Familiebedrijf Vegan Masters zoekt groei met crowdfunding
Tesla hoeft niet meer te vertellen hoe duurzaam zijn auto’s zijn, dus waarom zou Vegan Masters nog moeten uitleggen waarom een plantaardig dieet beter is voor planeet en dier? Na roerige eerste jaren is het bedrijf van Danny Galiart klaar om verder te groeien. Maar: zonder te drammen en mét een nieuwe financieringsronde. Plantaardige voeding is namelijk de toekomst, weet Galiart zeker.
Een pivot – de term die een radicale verandering van een businessmodel beschrijft – daar had Danny Galiart eigenlijk nog nooit van gehoord. Hij sleutelde jaren aan het concept van zijn pizzaketen Al Capone’s en startte vlak voor corona met Vegan Masters, een nieuw concept voor plantaardige voeding. “Drie maanden na onze start kwam de eerste lockdown. Zoals voor velen werd het een rollercoaster, waarbij we veel nieuwe paden moesten bewandelen. Ik ben al sinds mijn zestiende ondernemer, maar dit had ik nog niet meegemaakt.” Toch krijgt de rasondernemer te maken met nog meer omstandigheden die het bedrijf op de grondvesten doen schudden.
Naast het verzorgen van veganistische maaltijden voor consumenten wilde Galiart ook een business-to-businesstak toevoegen aan het bedrijf: levering aan cateraars, universiteiten en andere plekken waar voeding werd verstrekt. Het plan om dark kitchens op te richten – keukens zonder restaurant waar maaltijden voor derden worden bereid – kon ook bij het oud vuil. “Van daaruit wilden we de distributie doen. Maar toen die markt wegviel, stortte ons model ook in.”
Flitsbezorgers
Vegan Masters ontwikkelt zich verder, en gaat in zee met Getir. “Flitsbezorgers kwamen uit het niets op, en ze zaten middenin onze doelgroep, de millennials. Zij vormden een goede manier voor ons om te distribueren. De samenwerking verliep zeer succesvol, dat liep als een trein. Maar lokale overheden ageerden tegen die dark stores, de locaties van waaruit zij hun distributie deden.” Zo stopte dat kanaal.
Nog een tegenvaller: Na corona start Vegan Masters een samenwerking met de winkels van Coop. Na een succesvolle pilotfase kan het bedrijf van start op zestig locaties van de winkelketen. “Maar toen was daar opeens de overname van Coop door Plus, en de samenwerking werd afgeblazen. Dat was een flinke tegenvaller. Maar we hebben daar wel gezien dat ons model werkt, dat gaf vertrouwen. Het mislukte niet omdat we niet succesvol waren. De omstandigheden nekten ons.”
Na de eerste lockdown kan de bezorgpartner van Vegan Masters het werk niet meer aan. Galiart is niet het type om stil te zitten, en regelde binnen een week veertien wagens. Ook neemt hij veertig nieuwe bezorgers aan. Zo komen de bijna duizend wekelijkse bestellingen toch nog bij de klant.
Vers verdwijnt in de prullenbak
De verkoop van maaltijdboxen bleek de constante factor in het turbulente bestaan van Vegan Masters. Die liepen goed. Danny: “Hierop lag onze focus, totdat we wisten hoe de wereld eruit zou gaan zien. Een goede beslissing, want corona ebde lang door. Cateraars hielden de boot af, omdat ze nog niet konden zien waar de markt naartoe ging.”
Oké, nog een leermoment. In de besprekingen die het team voerde met de partners, bleek dat er veel voedsel verspild werd. “Het bleek dat soms wel veertig procent rechtstreeks in de prullenbak belandde. Daar schrokken we ontzettend van, maar dat schijnt normaal te zijn voor ultraverse voeding. Voor ons was die boodschap nieuw, en dit was niet de manier waarop we wilden werken.” Voor Galiart heeft dat niets met verduurzaming te maken. Op dit vlak wil hij het beste jongetje uit de klas zijn.
“We zijn toen aan de slag gegaan. We hebben menu’s veranderd en zijn gaan samenwerken met een grote cateraar. Zo slaagden we erin om onze maaltijden vriesvers te maken, wat betekent dat je ze wel een jaar in de diepvries kunt bewaren. Dat was een ongelooflijke stap.”
Duizend aandeelhouders bij Vegan Masters
Zo heeft Vegan Masters zichzelf opnieuw uitgevonden. Productie en distributie zijn weer uitbesteed, zodat het team zich volledig kan richten op marketing, sales en kennis, zoals Danny het noemt. Enkele jaren geleden investeerden meer dan duizend certificaathouders – Danny noemt ze liever aandeelhouders – en enkele informal investors zo’n 1,8 miljoen euro in het bedrijf. Nu wil het team nog eens 300.000 euro ophalen bij de doelgroep. Danny: “Waar de eerste financiering gericht was op de opstart en ontwikkeling, zoeken we nu groeigeld om voorraadbeheer te kunnen vergroten.” Het bedrijf zelf is ook klaar voor de volgende stap. Onlangs startte Robin van Scheers als CFO, de zwaargewicht die het bedrijf nodig had, vindt Galiart.
De keuze voor crowdfunding is niet zonder reden. Het bedrijf wil namelijk uitgroeien tot autoriteit op het gebied van duurzame voeding. Niet omdat dat moet, maar simpelweg omdat we het nodig hebben, vindt Danny. Hij is zelf zo’n vijf jaar veganist, en wilde de impact die hij daarmee maakt op de aarde niet beperken tot één persoon. “Je kunt veel impact maken met het eten op je bord. Voor 250 gram vlees heb je 4200 liter water nodig. Dat zegt genoeg.
Maar we zijn niet strikt in de leer. We heffen het vingertje niet. De meesten bij ons zijn flexitariër. Dat is ook de grootste doelgroep van Vegan Masters.”
Vegan Masters heeft wat dat betreft het tij mee: de markt voor plantaardig eten groeide afgelopen jaar met meer dan 18 procent. Ook het aandeel vriesvers groeit, en er wordt dit jaar weer 10 procent meer maaltijden bezorgd.
Gezondheid
De boodschap van de onderneming schuift op, merkt Danny. “We hebben ons jaren gericht op duurzaamheid en dierenleed. Dat begrijpt iedereen nu wel, maar mensen weten nog niet wat een plantaardig dieet voor hun eigen gezondheid betekent. We werken ook samen met de Academy for Health. Voeding is een preventief medicijn. Als je daar dan ook nog echt lekker bij kunt eten, dan ben je echt goed bezig.”
Ook investeren in de plannen van Vegan Masters? Kijk dan op Eyevestor