Familiebedrijf wordt consumentenmerk [afl.1]

Martijn Bos, ondernemer van de vierde generatie, wilde Bos Kaasgereedschap internationaliseren. De eerste poging mislukte, maar sinds de tweede poging verdrievoudigde zijn omzet en vormt export meer dan de helft daarvan. Het verhaal van het familiebedrijf in zes stappen.

De showroom van familiebedrijf Boska Holland ziet eruit als een kaaswinkel, maar ruikt niet zo. De tientallen grote kazen, die op planken tegen de muur liggen, zijn van plastic, evenals de stukken brie in de vitrine. Op de vitrine staan rekjes met kaasschaven en raclettebakjes. Ernaast staan grote kaassnijdmachines. Op planken tegen de muren liggen kaasmessen, kaasschaven, kaasplateaus, kaasplankjes, kaasmandjes en kaasfonduepannen. Geen kaas verlaat dit pand ongeschonden.

Het hoofdkantoor van Boska staat tussen grote kaaskoelhuizen op een bedrijventerrein in Bodegraven, een stad dichtbij Gouda, die van oudsher leeft van de kaashandel. Martijn Bos, een dertiger met kort blond haar, vertelt in sneltreinvaart over kaasinnovaties en verkoopconcepten. De jonge ondernemer is in alles het tegenovergestelde van Frans Laarmans, de hoofdpersoon uit de roman Kaas van Willem Elsschot. Laarmans wil een kaashandel opzetten, maar verliest zich in gepeins en bijzaken en verkoopt geen gram kaas. Martijn Bos verkoopt eveneens geen gram kaas, maar daar houdt de overeenkomst met de lethargische Laarmans op. Boska verkoopt kaasgereedschappen. “Alles om van kaas te genieten”, zegt Bos.

Stap 1: De overname
Het familiebedrijf begint in 1896 als management buy-out. De grootvader van Martijn Bos koopt in dat jaar de smederij van zijn baas. Eind jaren zeventig van de volgende eeuw begint Joop Bos – derde generatie en vader van de huidige eigenaar – met het produceren van kaasschaven en andere kaasgereedschap.

Dat hij ondernemer wilde worden, wist Martijn Bos vanaf zijn vierde. Op zijn vijftiende had hij een cateringservice: Party Perfect. Bos studeerde Small Business in Haarlem, een HBO-opleiding waar veel ondernemerstelgen naar toe gaan. Hij wilde entrepreneur worden, maar niet een ondernemer die vanuit Bodegraven de Nederlandse markt bediend. “Ik wilde kantoren in New York en Parijs.”

In 2000 komt Bos officieel in dienst. Uiteraard had de ondernemerszoon al vele vakantie- en weekendbaantjes in het bedrijf vervuld. Op 1 januari 2002 neemt hij, 24 jaar oud, het bedrijf over van zijn vader. Zijn zestigjarige vader vertrekt op die datum. “We geloven allebei niet in twee kapiteins op één schip. Daar zijn we veel te eigenwijs voor.”

Een bankfinanciering krijgt de twintiger niet. Zijn vader leent hem het geld om de deal te financieren en verhuurt hem het bedrijfspand. In 2008 herstructureert Bos de financiering. Sindsdien leent hij geld van een bank. Om zijn internationale ambities te benadrukken, verandert hij de naam van het bedrijf van Bos Kaasgereedschap in Boska Holland. “Ik wilde een bedrijf waarmee ik internationaal kon zakendoen en waarin ik mijn creativiteit kwijt kon. Vooral met branding en productontwikkeling. Wanneer je een bedrijf overneemt kun je sneller echt ondernemen, omdat er al een basis is.”

Boska maakt op het moment van overname voornamelijk kaasgereedschap, presentatiemateriaal en kaasschaven. De kaasschaven worden altijd voorzien van het logo van de klant, nooit van het logo van het bedrijf zelf. Het bedrijf heeft bij overname nog geen eigen website.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van www.overnamematch.nl.
Lees ook deel 2 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief