Familiebedrijf wordt consumentenmerk [afl.4]

Martijn Bos, ondernemer van de vierde generatie, wilde Bos Kaasgereedschap internationaliseren. De eerste poging mislukte, maar sinds de tweede poging verdrievoudigde zijn omzet en vormt export meer dan de helft daarvan. Het verhaal van het familiebedrijf in zes stappen.

Martijn Bos neemt het familiebedrijf Bos Kaasgereedschap in 2002 over van zijn vader. Hij heeft grote dromen en internationale ambities. Hij veranderde de naam van Bos Kaasgereedschap in Boska Holland. In zes stappen vertellen we het succesverhaal van Boska. Vandaag stap vijf.

Stap 5: De marketing
“Ik doe aan guerrillamarketing, meer kan ik niet betalen”, zegt Bos. Zo kregen alle bezoekers van de opnamestudio van het televisieprogramma All you need is Love een romantisch fonduesetje voor twee personen en de bezoekers van Ik hou van Holland een Delfts Blauw fonduesetje. Uiteraard werden de producten op televisie getoond. “Ik betaal nergens extra voor.”

Bos is een week per maand in de Verenigde Staten. Om zijn familiebedrijf te promoten, maar ook om te leren. “Bedrijven in de Verenigde Staten zijn ontzettend goed in conceptual excellence. Ze kunnen bijvoorbeeld een product door middel van de verpakking voor iedereen begrijpbaar uitleggen. Als je in de VS een camping oprijdt, is ook meteen duidelijk hoe je moet kamperen.” Bijvoorbeeld waar je je camper moet neerzetten en hoe je water en elektriciteit aansluit. “Alles klopt. Amerika is een gemakswereld. Als je daarin mee kunt, dan loop je voor in Europa, dat ongetwijfeld gaat volgen.”

Als voorbeeld van conceptueel verkopen pakt Bos een cheese barbeclette, een raclettebakje om kaas in te smelten in een mooie verpakking. “Jij ziet een stuk metaal met een houten handvat. Ik zie een concept om meer kaas te verkopen. Die leveren we aan winkels met een barbecue, een receptenboek, een instructiefilm, een website en een displayrek. Een compleet concept voor de retailer. Alles moet kloppen. Winkelpersoneel in de VS is niet zo creatief.” En dus helpt Bos de winkelier meer kaas te verkopen.

Bos probeert zoveel mogelijk free publicity te krijgen. Binnen een dag maakte de ondernemer een paar uur tijd om Overnamematch zijn verhaal te vertellen. Het tijdschrift Vriendin liet hij de tostizakjes uitproberen. “84 Procent van alle supermarktaankopen wordt gedaan door vrouwen tussen 30 en 45 jaar. We doen ook steeds meer met sociale media om mensen te vertellen wat je allemaal met kaas kunt doen.”

Sinds kort twittert hij dagelijks berichten: kaasrecepten, nieuwe producten, activiteiten, mooie kaaswinkels. Als hij in China een mooi ingerichte kaaswinkel ziet, zet hij een foto op Twitter. Hij heeft intussen zestig volgers voor zijn familiebedrijf, mensen die zijn berichten lezen. “Dat is nog niet veel, maar het websitebezoek is verdrievoudigd sinds ik Twitter.” De avond na het interview twittert hij: “Just had an interview with Overnamematch for May issue, promoted Twitter, so need more followers :).”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van www.overnamematch.nl.
Lees ook deel 3 en deel 5 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief