Familiebedrijf wordt consumentenmerk [afl.5]

Martijn Bos, ondernemer van de vierde generatie, wilde Bos Kaasgereedschap internationaliseren. De eerste poging mislukte, maar sinds de tweede poging verdrievoudigde zijn omzet en vormt export meer dan de helft daarvan. Het verhaal van het familiebedrijf in zes stappen.

Martijn Bos neemt het familiebedrijf Bos Kaasgereedschap in 2002 over van zijn vader. Hij heeft grote dromen en internationale ambities. Hij veranderde de naam van Bos Kaasgereedschap in Boska Holland. In zes stappen vertellen we het succesverhaal van Boska. In eerdere afleveringen behandelden we de eerste vijf stappen van het verhaal: de overname, de valse start, de focus, de productontwikkeling en de marketing. Vandaag de laatste stap: de toekomst.

Stap 6: De toekomst
De vader van Martijn Bos ziet hoe zijn zoon het familiebedrijf heeft omgeturnd. Die zou wat conservatiever met de winst omgaan dan zijn zoon en meer dividend aan zichzelf uitkeren, weet Bos. Hijzelf stopt juist zoveel mogelijk terug in het bedrijf. “Ik wil rendement draaien en alles herinvesteren. Je kunt alleen overleven als je snel groeit.”

De uitdaging is nu om de time-to-market korter te krijgen. Het traject van idee naar winkel kan twee jaar in beslag nemen. Bos wil die tijd naar terug brengen vijf maanden. “We willen trends sneller kunnen volgen.” Hij blijft daarom alle ontwikkeling in huis doen.

De distributie in Nederland is nu op orde. Nu is het tijd om de consument rechtstreeks te benaderen. “Bindwaarde creëren, daar zitten we nu midden in. Uiteindelijk willen we een consumentenmerk worden.” De komend vijf jaar wil hij Boska als merk neerzetten en opnieuw minstens 2,5 keer zo groot worden. “We zitten nu in de fase van branding.” De kaasschaven en alle producten en verpakkingen dragen daarom tegenwoordig het Boska Holland-logo in plaats van logo’s van klanten, zoals vroeger.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van www.overnamematch.nl.
Lees ook deel 4 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief