Familiebedrijven dringen samen CO2-uitstoot terug

Cuijk – Familiebedrijven Heinz, Bavaria en Mars Nederland gaan hun producten definitief per boot vervoeren. Dit scheelt tienduizenden vrachtwagens per jaar op de Nederlandse snelwegen.

Heinz, Bavaria en Mars Nederland gaan producten over het water vervoeren, in plaats van over het land. Hiermee willen de familiebedrijven CO2-uitstoot verminderen en daarnaast de files op de Nederlandse snelwegen omzeilen. Ketchupfabrikant Heinz neemt de aftrap met 32 containers gevuld met ketchup die de haven van Cuijk verlaten, met als bestemming Rotterdam. Vrijdag 11 januari volgen ook foodfabrikanten Mars en Bavaria.

Duurzaamheidsplannen
De duurzaamheidsplannen van de drie familiebedrijven lagen al eerder klaar. Individueel waren de hoeveelheden producten echter te klein om de plannen door te laten gaan. Door nu samen te werken, kunnen Heinz, Mars en Bavaria alsnog hun containers over zee vervoeren.

Lean and Green
Dat de familiebedrijven nu kiezen voor vervoer over water, komt voort uit het project Lean and Green. Dit project, uitgevoerd door Connekt, laat bedrijven streven naar duurzaamheid. Als een bedrijf met een uitgewerkt plan komt voor duurzaam vervoer, maakt dit bedrijf kans op de Lean and Green Award. Meerdere familiebedrijven wonnen deze award al, zoals Bavaria, Sligro, C&A, Huuskes en Mandemakers Keukens. Ook het voormalige familiebedrijf Douwe Egberts won de prijs al eens.

De familiebedrijven
De Amerikaanse Frank Mars en zijn zoon Forrest Mars richtten in 1911 Mars Inc. op. De Amerikaan met Nederlandse voorouders werd met zijn familiebedrijf in 1952 marktleider in de VS. Henry John Heinz richtte in 1869 de Heinz Company op in Pittsburgh. In 1956 vestigde het bedrijf zich in het ook in het Gelderse Elst. Bavaria, het oudste Nederlandse familiebedrijf in de foodsector, bestaat al sinds 1680. De familie Swinkels is nog steeds werkzaam in het bedrijf.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief