Familiebedrijven en impact investing: naadloze match

 In Geen categorie

Wie goed doet, goed ontmoet. Familiebedrijven zijn steeds vaker bezig met de vraag hoe zij iets terug kunnen doen voor de maatschappij. Niet alleen om (meetbare) positieve sociale effecten of milieuvoordelen te genereren, maar ook ten behoeve van financieel rendement.

Vandaag het tweede deel over familiebedrijven en impact investing waar Elisa Achterberg Van Golstein Brouwers aanvult. Deel 1 gemist? Lees het hier. “Grotere familiebedrijven hebben over het algemeen een degelijke balansstructuur met eigen vermogen en zijn minder afhankelijk van externe financiers”, vult Elisa Achterberg, projectmanager bij Circle Economy en researcher bij Sustainable Finance Lab, aan. “Hiermee zijn zij vrijer om eigen keuzes te maken, die écht passen bij de visie en de waarden van een bedrijf.” Zo blijkt het besluitvormingsproces om een dergelijk project aan te gaan vaak een stuk gemakkelijker bij familiebedrijven. “De lijnen met de directie zijn korter en er is een hoge betrokkenheid bij het project en de doelstellingen. Bij banken, pensioenfondsen en private equity loop je soms tegen obstakels aan die bij familiebedrijven niet aan de orde zijn. De vrijheid is groter.”

Langetermijnvisie
Familiebedrijven kijken niet vanuit de bril van een investeerder naar een investering, maar vanuit de waarde die zij kunnen toevoegen en de impact die daarmee gemoeid is. Van Golstein Brouwers beaamt dat: “Het gaat niet om kortetermijnwinst, maar echt om het creëren van waarde voor een langere termijn. Familiebedrijven houden daarbij meerdere stakeholders in het oog. Niet alleen de familie, maar ook klanten en medewerkers.” Met betrekking tot langetermijndoelstellingen zijn juist ook familiebedrijven bezig met de vraag of hun bedrijfsmodel sustainable is voor de toekomst. Achterberg: “Denk bijvoorbeeld aan producenten van huishoudelijke producten, die investeren in een initiatief dat dezelfde producten via een leaseconstructie op de markt brengt. Hierdoor kunnen producten en onderdelen worden hergebruikt, en worden ze optimaal ingezet in de keten. Je zou de bedrijven kunnen zien als concurrenten van elkaar, maar toch wordt er gekozen voor een gezamenlijke investering met een duurzaam resultaat.”

Waar beursgenoteerde bedrijven een focus hebben liggen op de volgende kwartaalresultaten, kunnen familiebedrijven meer tijd besteden om rendement te verwezenlijken. “In directe lijn met hun eigen doelstellingen, die passen bij het bedrijf”, stelt Van Golstein Brouwers. “Denk aan projecten op het gebied van duurzame energie, of bedrijven die bezig zijn met het ontwikkelen van biologische voeding of het verminderen van sociale ongelijkheid in ontwikkelingslanden. Dat zijn tenslotte geen projecten waar het resultaat binnen enkele maanden behaald is.”

Volgende generatie
De interesse voor impact investing is vooral groeiende onder de jongere generatie, die klaarstaat om het stokje over te nemen. Van Golstein Brouwers: “Wanneer er met de familie en het bedrijf vermogen opgebouwd is dat buiten het bedrijf wordt geïnvesteerd, zie je dat met name twintigers en dertigers steeds meer affiniteit hebben met impact investing en dat de jongeren hun ouders ervan proberen te overtuigen om op die manier te investeren.” Dat maakt familiebedrijven de belofte voor de toekomst. “Waarde creëren in de reële economie op lange termijn. Dat past naadloos in de filosofie van familiebedrijven.”

Recommended Posts