Familiebedrijven maken te weinig gebruik van online marketing

De meeste mensen gebruiken dagelijks social media en Google. Ook veel consumenten zoeken wel eens wat informatie op over bedrijven. Bedrijven kunnen ook van online informatie profiteren, maar in het MKB – waaronder ook veel familiebedrijven – wordt dit nog opvallend weinig gedaan.

Resultaten
Eind 2015 heeft TNS Nipo een onderzoek uitgevoerd voor MKB online monitor. Er zijn ruim 1700 MKB-organisaties ondervraagd, waaronder veel familiebedrijven. 48 procent doet nog niets met het online netwerk en een groot deel vindt het ook niet van belang. Dit in tegenstelling tot de consumenten, van wie zo’n 80 procent regelmatig informatie over bedrijven in de buurt raadpleegt via Google.

Slechts 14 procent van de MKB’ers heeft een bedrijfspagina en ook maar weinig bedrijven hebben plannen en een budget voor de online activiteiten. Ook zoekt 76 procent van de consumenten naar klantbeoordelingen, terwijl maar 16 procent van de bedrijven hier gebruik van maakt.

Mogelijkheden
Andere bedrijven hebben een eigen website, maar laten deze verouderen en voldoen hierdoor niet meer aan de eisen van de bezoekers. En dat terwijl een bedrijfswebsite zoveel mogelijkheden biedt. Potentiële klanten kunnen zelfstandig informatie vergaren over de producten en het bedrijf zelf. Daarnaast is online marketing een stuk minder duur dan het promoten in andere media. Een bedrijfswebsite is dus een goede kans voor het promoten van ondernemingen en het verwerven van meer naamsbekendheid.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief