Familiebedrijven: online marketing op orde?

 In Innovatie, Marketing

Deventer – Familiebedrijven hechten minder waarde aan social media dan niet-familiebedrijven. Dat blijkt althans uit recent onderzoek van Flynth, waar Fambizz ook aan mee heeft gewerkt. Maar hoe zit het eigenlijk met online marketing? Zijn familiebedrijven wat dat betreft up-to-date? 

Veel bedrijven gaan nog niet optimaal om met social media. Dat is bij familiebedrijven niet anders. Uit de eindejaarsenquête van Flynth bleek recent dat familiebedrijven gemiddeld genomen nog wat extra terughoudend zijn als het gaat om het gebruik van social media. Van de ruim 700 familiebedrijven die deelnamen aan het onderzoek maakt ruim 74 procent geen gebruikt van Twitter. Slechts 31 procent gebruikt LinkedIn zakelijk en Facebook wordt door slechts 10 procent van de familiebedrijven zakelijk ingezet, tegenover 8 procent van de andere bedrijven overigens.

Linkbuilding
Vaak zie je dat bedrijven die social media (nog) niet omarmen, ook een andere online activiteiten niet optimaal ontplooien, al hebben de onderzoekers die niet meegenomen dit keer. Waarschijnlijk lopen familiebedrijven gemiddeld genomen dus ook op dit vlak iets achter. Maar je kunt alle familiebedrijven uiteraard niet over een kam scheren. Er zijn natuurlijk bedrijven die online marketingactiviteiten zoals Google Adwords en linkbuilding prima onder de knie hebben. Sterker nog: sommige familiebedrijven zijn gewoon webshops, die leven van de manier waarop ze online marketing bedrijven. Denk aan pokerchips.nl, maar ook aan IKEA dat langzaam die kant op gaat.

Online een must
Maar het succesvolle verleden van veel familiebedrijven waar de tweede of derde generatie aan het roer staat, wil nog wel eens parten spelen. Een formule die vroeger werkte, werkt nu vaak niet meer. In business die steeds meer online georiënteerd zijn, zoals de detailhandel, geldt dat zeker. Online is daar een must, weten ze ook bij Wehkamp en Fonq.nl. Maar ook een (voormalig) familiebedrijf als Bo-rent, dat allerhande zaken verhuurt aan zowel de particuliere als de zakelijke markt, maakt steeds meer de switch naar online.

Bricks en clicks
Diverse familiebedrijven zijn echter al op de fles gegaan omdat ze de switch naar online te laat maakten. Onze redactie sprak de laatste tijd ook diverse detaillisten die aangaven dat het water hen aan de lippen stond. Niet alleen omdat ze de stap van bricks naar clicks (te) laat hebben gemaakt, maar – dat is onze bescheiden mening – ook omdat ze te weinig kaas hebben gegeten van online marketing. Dus ondernemers in het familiebedrijf: wees gewaarschuwd!

Recommended Posts