Familiebedrijven sterker in moeilijke retailmarkt

Voor warenhuis V&D viel afgelopen week het doek. In de retail hebben bedrijven het al langer moeilijk. Het blijkt lastig om effectief in te spelen op gewijzigd klantgedrag en nieuwe retailtrends. Familiebedrijven in de sector hebben echter een grotere kans om overleven, stellen experts.

De voornaamste reden waarom bedrijven het niet redden, is omdat de onderneming zich niet aanpast aan de tijd of luistert naar de nieuwe wensen van de klant. “Je moet inspelen op het gewijzigde klantgedrag”, aldus Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, tegenover RTL Nieuws.

‘Ze hebben de tijd’
Retaildeskundige Cor Molenaar ziet kansen voor familiebedrijven, omdat zij meer de tijd nemen om naar de langere termijn te kijken. “Beursfondsen kijken te veel naar de winstgevendheid, ze hebben een kortetermijnvisie en dat gaat ten koste van de investeringen voor de langere termijn. Dat speelde bij Macintosh ook mee”, aldus Molenaar. Met familiebedrijf Blokker gaat het op en neer, maar Molenaar heeft vertrouwen in dat bedrijf. “Ze zijn al een tijd bezig met herstructureren en ze nemen een daling van de winst tijdelijk voor lief. Ze zijn nog wel zoekende, misschien moeten ze meer saneren. Waarom zou je Intertoys en Bart Smit niet combineren?”, vertelt Molenaar.

Een langetermijnvisie en investeringen zijn nodig om mee te kunnen in de retailsector. Koelemeijer constateert echter dat lang niet alle families staan te springen om extra kapitaal te investeren in hun ondernemingen. Ze verwijst naar Miss Etam, dat failliet ging. De familie achter het bedrijf is vermogend, maar zag een kapitaalinjectie mogelijk als te risicovol.

Personeel
Binnen familiebedrijven is vertrouwen zeer belangrijk. Wanneer een familie medewerkers van buitenaf aanneemt, betekent dit dat ze hen vertrouwen: ze krijgen een kijkje in de keuken of leren het Geheim van de Smit van het bedrijf. Juist omdat ze het personeel een kijkje in de keuken geven en betrekken in het bedrijf steken ze veel energie in het personeel. Andere Nederlandse bedrijven kunnen daar wat van leren.

“Personeel wordt vaak als een kostenpost gezien, maar een klant verwacht dat je helpt. Als het personeel alleen maar de kassa kan bedienen, dan hoeft het van de klant vaak niet meer”, aldus Molenaar. “Het is wel duurder, maar het is beter voor de verkopen. Het is ook vaak een kwestie van gunnen. Als er een jong meisje in de winkel staat dat op haar telefoon kijkt en in een andere zaak staat iemand die wat ouder is maar je wel helpt, dan koop je liever daar.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief