Familiebedrijven toonaangevend in koffie

Een kopje koffie, bakkie pleur of bakkie troost: wij Nederlanders zijn er gek op. Vaak zijn het familiebedrijven die ervoor zorgen dat we ervan kunnen blijven genieten. Wie zijn deze bedrijven?

Afgelopen weekend opende Rimowa haar deuren in de P.C. Hoofdsttraat op nummer 47. Dat het Duitse familiebedrijf naar Nederland komt, is niet zo gek. Uit onderzoek van het digitale nieuwsmedium Quartz.com, blijkt dat de Nederlandse consument eenzaam aan de top staan qua koffie-inname. Gemiddeld drinken 2,4 koppen koffie per dag. Op een gepaste afstand volgen de Finnen met gemiddeld 1,8 koppen per dag. Familiebedrijven zijn toonaangevend in de koffie-industrie. We zetten er drie op een rij:

1. Peeze
In een Hengelose herberg in 1879 begint het Peeze-verhaal. De gebroeders Gerrit en Willem Peeze branden daar koffie voor de boeren in de omgeving. In 1908 wordt het bedrijf overgenomen door zijn zoon en ze staan bekend om de kwaliteit van de koffie. Landelijk worden ze na de oorlog bekend doordat ze de eerste Nederlandse koffiebranderij zijn. In de eerste koffiebar in Nederland (Gomperts en Steinmets) wordt vanaf het begin gewerkt met de koffiebonen van Peeze. Tegenwoordig staat familiebedrijf bekend door de duurzaamheid van de onderneming. Het bedrijf is onder andere naar de rand van Arnhem verhuist om daar met de meest milieuvriendelijke branderij ter wereld te werken.

2. Illy
Het Italiaanse Illy is de op vier na grootste koffieproducent ter wereld en is nog steeds een familiebedrijf. Dagelijks drinken mensen over de hele wereld zes miljoen kopjes Illy-koffie. De koffie is niet alleen voor thuis bedoeld: Illy-koffie is in ongeveer vijftigduizend openbare gelegenheden te bestellen, vermeldt de site Follow the Money. Francesco Illy richtte in 1933 de koffiefabriek op. Deze werd daarna overgenomen door zijn zoon Ernesto en later door kleinzoon Andrea. Het bedrijf draagt familiewaarden als ‘ethiek en de passie voor excellentie’ hoog in het vaandel.

Illy is een tijdje geleden uitgeroepen tot het beste familiebedrijf van Italië. In het thuisland kenmerken ondernemingen zich vaak door familisme (waarbij de sociale belangen belangrijker zijn dan de winst). Dat werkt de groei van het bedrijf vaak tegen, maar voor Illy niet. “We combineren het beste van een familiebedrijf met de voordelen van vennootschap. Soms kan er paternalisme heersen in een familiebedrijf, dat proberen we te vermijden. Ook zetten we de beste mensen op de juiste plek, ook al is dat toevallig geen familielid”, aldus Andrea Illy tegenover Follow the Money.

3. Doqué
Het koffiebedrijf is opgericht in 1895 en inmiddels werkt de vierde generatie van dit familiebedrijf nog steeds aan de import en export van ruwe koffie. Het bedrijf vestigde zich in Amsterdam, omdat de Nederlandse hoofdstad een belangrijke handelsplaats voor koffie was. Doqué richt zich vooral op fairtrade koffie. Ze vinden het belangrijk dat de weg die de bonen afleggen geheel traceerbaar is voor de klant, vanaf de oogst tot het bakkie pleur.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief