Familiebedrijven vervullen voorbeeldrol

 In Finance, Innovatie

Deventer – Staat jouw bedrijf er nog steeds sterk voor? Het MKB heeft de nodige klappen gehad de afgelopen jaren, maar door de nieuwe trends voor 2014 te volgen, houdt jouw bedrijf het hoofd boven water.  Eén voordeel: familiebedrijven hebben sowieso een streepje voor.

MKB-bedrijven hebben zwaar te lijden onder de crisis. De nodige bedrijven zijn dan ook al omgevallen. Om te voorkomen dat nog meer bedrijven in 2014 failliet gaan, heeft kennisnetwerk voor ondernemers De Zaak in samenwerking met MKB Servicedesk de belangrijkste trends voor 2014 voor het MKB onderzocht. De trends komen voort uit de ondernemersdatabases van beide organisaties. Waar nodig zijn ze aangevuld met de visie van vooraanstaande trendwatchers als Goos Eilander, Farid Tabarki, Adjiedj Bakas en Tony Bosma.

Bevorder de samenwerking
Binnen familiebedrijven is het besef vaak al aanwezig, maar ondernemen doe je niet alleen. Er is bij familiebedrijven vaak een hechte band tussen werkgever en werknemer, maar ook met de klant. Het creëren van zo’n hechte relatie is voor alle bedrijven in het MKB aan te raden, aangezien overleg vaak veel gemakkelijker gaat als er een hechte band is binnen het bedrijf. Een goede relatie met de klant verhoogt vaak de gunfactor, waardoor een klant langer aan een bedrijf gebonden blijft. Waar het bedrijf voor staat en wat jij als ondernemer uitstraalt, is veel vaker een doorslaggevende factor voor de klant.

Financiële aandachtspunten
Krediet verkrijgen bij een bank is al lang niet meer de enige mogelijkheid voor financiering. Bedrijven kunnen tegenwoordig ook naar andere instellingen dan banken voor het verkrijgen van krediet. Familiebedrijven kunnen over het algemeen terugvallen op hun eigen vermogen, waardoor extra krediet niet snel noodzakelijk is. Op het gebied van omzet vervullen familiebedrijven ook al een voorbeeldrol. Zij richten zich doorgaans immers op de lange termijn en laten de korte termijn meestal voor wat het is. Groei is meer dan omzet en rendement alleen.

Het Nieuwe Werken
Een van de trends heft betrekking op de manier waarop we werken. Werk wordt steeds flexibeler dankzij de digitalisering van de samenleving. Werken kan tegenwoordig over de hele wereld, als je maar beschikt over internet. Door middel van een smartphone ben je altijd en overal online en middels de groeiende cloud hebben werknemers hun belangrijke bestanden altijd bij de hand.

Meeliften met andere bedrijven
Op het gebied van innovatie kunnen bedrijven in 2014 niet achterblijven. Bedrijven moeten zich meer dan ooit onderscheiden en zorgen dat ze online vindbaar zijn. Als andere bedrijven wel innoveren en jij niet, sneeuwt jouw bedrijf ongetwijfeld onder. Ditzelfde geldt voor bedrijven die zich vasthouden aan een ideaal. Tegenwoordig is alles gebaseerd op gezamenlijke doelen en worden andere bedrijven gezocht die er hetzelfde over denken. De organisatie is vluchtig, een duidelijk doel en een plan hoe het bedrijf dit kan bereiken is meer dan aan te raden. Als je dit allemaal op een rijtje hebt, is de kans groot dat ook jouw (familie)bedrijf de crisis overleeft.

Recommended Posts