Familiebedrijven willen vooral de beste zijn, niet de grootste

 In Bestuur & Personeel

Onlangs publiceerde Elsevier de honderd grootste familiebedrijven van Nederland. De lijst wordt aangevoerd door bierbrouwer Heineken. Opvallender zijn natuurlijk de grootste stijgers en nieuwkomers, waarvan enkele al direct hoog in de lijst eindigen.

Door: Marc Vervecken

In de familiebedrijven top-100, samengesteld door tijdschrift Elsevier op basis van omzetgegevens, staan dit jaar twaalf nieuwkomers. Enkele daarvan scoren meteen hoog in de ranking. Veel autonome groei maar vooral overnames zorgen voor de grote groei bij deze bedrijven. Nuchterheid, uitgaan van eigen kracht en servicegerichtheid vormen de pijlers onder het succes.

Grote groeiers
De nieuwelingen in de lijst kunnen bijna allemaal spreken van een substantieel hoge groei. Hoogste nieuwkomer is Parlevliet en Van der Plas. Het familiebedrijf, gespecialiseerd in de vangst, handel en verwerking van vis, staat op plek 28. Het zag zijn omzet afgelopen jaar met maar liefst 69 procent toenemen tot ruim 800 miljoen euro.

Geen grootheidswaanzin
Typerend voor familiebedrijven is de rijke geschiedenis die voorafgaat aan het succes van familie en bedrijf. Wat allemaal klein begon is doorgegroeid door vakmanschap en passie. Grootheidswaanzin daarentegen, is deze bedrijven vreemd; het afleveren van goede producten en service achten zij vaak belangrijker dan het zijn van de allergrootste. En juist dat maakt familiebedrijven zo duurzaam.

Een voorbeeld van een bedrijf dat bovenstaande waarden onderschrijft is veevoerproducent Fransen Gerrits (plek 87 in de familiebedrijven top-100). Het bedrijf zag zijn omzet dit jaar stijgen met maar liefst 44 procent. Deze stijging werd grotendeels veroorzaakt door een overname. “We hebben de ambitie om een goed familiebedrijf te blijven en de beste in de markt te zijn. We hoeven niet de grootste te zijn en dat zijn we ook niet”, zegt Huub Fransen, CEO en eigenaar van Fransen Gerrits.” Al vier generaties onderschrijft zijn familiebedrijf dezelfde idealen en dat werpt zijn vruchten af. “We willen dingen waar we voor staan heel erg goed doen en met beide benen op de grond blijven staan.”

Totaaloplossing
Familiebedrijven voelen veel meer dan niet-familiebedrijven de betrokkenheid met hun klanten en streven steeds naar langdurige relaties. Ze bieden dan vaak ook veel meer dan een enkel product of dienst. Door het leveren van een totaaloplossing voegen zij veel waarde toe voor hun klanten. Bij Fransen Gerrits is dit niet anders. “Het voer dat wij leveren komt met alle service die erbij hoort. Niet alleen logistiek, maar ook advies over welk voer ze precies moeten inzetten, het klimaat in de stal, dierengezondheid en zoveel meer. We steunen de klanten ook in de ontwikkeling van hun bedrijf en innovatie, om zo succesvol mogelijk te worden met hun boerenbedrijf.”

Recommended Posts
Tom Klein BeerninkJAM werkt