Familiebedrijven zien toekomst zonnig in

 In Geen categorie

De tweejaarlijkse Global Family Business Survey van PwC toont aan dat familiebedrijven wereldwijd de toekomst rooskleuring inzien en ook de aankomende twee jaar groei verwachten. Maar liefst 84 procent van de Nederlandse familiebedrijven die deelnamen aan het onderzoek hebben de verwachting uitgesproken dat ze ook de aankomende twee jaar vooruitgang blijven boeken.

Sterke kernwaarden vormen een betrouwbaar fundament voor financiële groei, zo toont de Global Family Business Survey van PwC aan. Iedere twee jaar onderzoekt de accountants- en belastingadviesorganisatie wereldwijd hoe de familiebedrijven ervoor staan. In 53 landen, met in totaal bijna 3.000 respondenten, gaan ondernemers binnen familiebedrijven in op de staat van hun bedrijven en hoe ze de toekomst voor zich zien.

De negende editie van de survey bevat veel positieve signalen. Sinds 2007 (vlak vóór de financiële crisis van 2008 dus) is het vertrouwen in de toekomst nog nooit zo groot geweest als nu. Ook wanneer specifiek naar Nederlandse familiebedrijven wordt gekeken kan de vlag uit: maar liefst 76 procent van de bedrijven die meededen aan het onderzoek groeiden de afgelopen twee jaar en 84 procent verwacht de aankomende twee jaar de groeicurve door te trekken.

Hoewel sterke kernwaarden dus het fundament vormen van een succesvol familiebedrijf, hebben Nederlandse bedrijven deze waarden nog te weinig opgeschreven. Tachtig procent geeft aan over kernwaarden en een missie te beschikken, ‘slechts’ 43 procent heeft deze aspecten op papier staan en is in staat ze expliciet uit te dragen.

Digitale disruptie

Ondanks de groei blijkt digitale disruptie een zorgenkindje voor familiebedrijven wereldwijd: dertig procent van de deelnemers ziet dit als een bedreiging. Voor Nederlandse deelnemers blijkt het aantrekken van het juiste talent de grootste uitdaging: 77 procent geeft aan dat dit een voornaam speerpunt voor hen is de aankomende twee jaar.

Een ander opvallend resultaat dat uit de survey naar voren komt is het feit dat familiebedrijven steeds welwillender t.o.v. private equity staan. Moesten ze eerder niet zoveel van deze financieringsvorm hebben, inmiddels staat een derde van de familiebedrijven wél open voor private equity.

Recommended Posts