“Familiebedrijven zijn weer actief in F&O-markt”

De markt van fusies en overnames zit in het slop. Althans, dat is de algehele visie op de markt. Bij managementadviesbureau JBR zien ze juist het tegenovergestelde. “We kunnen weer praten over grote bedragen.”

Lange tijd lag de F&O-markt stil. De financiering was een probleem en verkopers wilden hun prijs niet aanpassen aan de lagere resultaten. Er was met regelmaat sprake van een mismatch tussen de perceptie van koper en aanbieder. “Maar banken zijn weer iets gemakkelijker geworden met financieren; we kunnen weer over grotere financieringsbedragen praten”, stelt Ronald van Rijn, partner bij managementadviesbureau JBR uit Zeist. “Het aantal aanvragen dat momenteel uit binnen- en buitenland bij ons binnenkomt, is sinds tijden niet zo hoog geweest. Zeker in de maritieme sector en het offshore-segment, sectoren waarin wij zeer actief zijn, is veel belangstelling. Ook de grote familiebedrijven zijn weer actief betrokken bij F&O.” Volgens Van Rijn kunnen deze bedrijven langzaam weer stappen gaan zetten om hun bedrijf te koop aan te bieden en strategische aankopen overwegen. “In het topsegment zijn alweer mooie deals ontstaan. Dat is vaak een voorbode dat de F&O-markt weer aantrekt.”

Lange termijn
JBR, dat behalve met corporate finance ook actief is met restructuring en strategie-ontwikkeling, helpt partijen bij het vinden van dé aandeelhouder die het bedrijf een goed perspectief kan bieden. “Wij gaan voor de continuïteit van een bedrijf”, aldus Van Rijn. “Dat past heel goed bij familiebedrijven, die steeds vaker aan een buitenstaander van de hand worden gedaan. We hebben een heel duidelijk profiel en veel geslaagde transacties op onze naam staan. Dat maakt ons een aantrekkelijke partner.”

De afgelopen jaren is er veel gebeurd op de adviesmarkt. Het ‘snelle geld’ was voor veel partijen belangrijker, merkt Van Rijn op. “Het besef dat je iets voor de lange termijn doet, moet echter prioriteit zijn. Het kortetermijngewin kan werken, maar daar red je het uiteindelijk niet mee binnen een familiebedrijf. Er is bovendien door alle misstanden dermate sprake van sociale controle in het zakenleven, dat het allemaal draait om referenties, een goed track record en goed voorbeeldgedrag. Je moet vasthouden aan je koers, consistent zijn. Als je dat doet, dan komt het goed. Als je er nu nog staat, dan weten ze je te vinden.”

Loslaten
Als het gaat om fusies en overnames bij familiebedrijven, dan ziet Van Rijn dat vooral de grote familiebedrijven steeds vaker worden overgedragen via een Management Buy In (MBI) of een Management Buy Out (MBO). De overname wordt dan veelal gefinancierd middels een mengvorm van familievermogen, bancaire leningen, private investeerders en private equity. “Problemen hierbij spelen vaak op relationeel vlak. Je hebt altijd te maken met broertjes of zusjes van wie niet alle belangen gelijk zijn.” Van Rijn ziet dan ook dat de oude generatie van het bedrijf, door de financiering vanuit de familie, relatief lang betrokken blijft na een overname of overdracht. “Je zult als goed huisvader het bedrijf op de juiste manier de haven in moeten varen, waar je als familie ook in gelooft voor de lange termijn. Dat kost tijd, maar op een gegeven moment kun je het bedrijf wel loslaten.”

Internationalisering
Voor de toekomst verwacht Van Rijn dat de F&O-markt verder gaat internationaliseren. Dat geldt ook voor familiebedrijven. “Europa gaat de komende jaren gematigd groeien. Groei is dé voorwaarde om als bedrijf te ontwikkelen en te innoveren. Je moet dus wel de stap zetten naar het buitenland.” Bovendien gaan we steeds meer waarde hechten aan vertrouwen. Binnen familiebedrijven word je in de toekomst altijd geconfronteerd met je daden uit het verleden. Dat maakt het gedrag van nature meer betrouwbaar en consistent.  De ‘verkeerde’ prikkels ontbreken vaak.” Ook investeerders zien volgens Van Rijn de meerwaarde in van familiebedrijven. “Investeren in familiebedrijven vinden zij aantrekkelijk omdat het vaak gaat om mensen die verantwoord gedrag vertonen. Daar zit de ondernemende kans.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief