Allochtone ondernemer meer gericht op groei dan traditionele familiebedrijven

Bi-culturele familiebedrijven richten zich meer op groei dan traditionele familiebedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van de Dutch Dream Foundation.

Familie en cultuur
“De enorme steun van de familie, in combinatie met een grote ondernemers-drive en kennis van verschillende culturen vormen de kracht van bi-culturele familiebedrijven”, zegt Dutch Dream Foundation tegen FD. Deze organisatie, met oprichter en voorzitter Atilla Aytekin aan het roer, zet zich in voor ondernemers met verschillende culturele achtergronden. Bi-culturele ondernemers zijn opgegroeid en werken met twee verschillende culturen.

Continuïteit
Het verkennend onderzoek, dat in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen werd uitgevoerd, stelt dat deze bi-culturele familiebedrijven zich vooral richten op continuïteit. Omdat de bedrijven soms zeer gericht zijn op groei, gaan ze op zoek naar externe hulp, zoals adviseurs, om deze continuïteit te behouden.

Vrouwen
De onderzoekers stellen ook dat allochtone vrouwen steeds vaker de kans zien om te ondernemen. “Bi-culturele vrouwen krijgen eerder de mogelijkheid van hun partner om een bedrijf te starten omdat ze hierbij samenwerken met de familie en hun eigen waarden kunnen behouden.”

Voor het onderzoek werden zowel traditionele Nederlandse als allochtone ondernemers geïnterviewd.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief