Bavaria verwacht groei, onder andere in Ethiopië

In 2015 boekte Bavaria een recordomzet en ook voor de komende jaren rekent het familiebedrijf op een versnelling van het groeitempo.

De eerste jaren van de crisis waren voor de Lieshoutse brouwer lastig, maar door investeringen kan Bavaria nu groeien, aldus directievoorzitter Jan-Renier Swinkels tegen de Financieele Telegraaf. Het nettoresultaat in 2015 maakte een sprong van 25 miljoen naar meer dan 30 miljoen. “Maar ook de omzet, en dat vind ik een belangrijkere maatstaf, is met meer dan 5 procent gestegen naar €531 mln. We willen naar een dubbelcijferige groei.”

Ethiopië
Een van de opvallendste groeigebieden is Ethiopië. Het Afrikaanse land is voor Bavaria een compleet nieuwe markt, met 85 miljoen consumenten die nog niet veel bier drinken. Vorig jaar heeft Bavaria hier een brouwerij geplaatst die jaarlijks 300.000 hectoliter bier produceert onder het lokale merk Habesha. “Die productie wordt na de zomer al verdubbeld”, zegt Swinkels. “Zo vlug is dat nog nooit gegaan.” De brouwerij is gefinancierd met achtduizend lokale aandeelhouders. “Meestal mensen met een barretje of in de distributie”, zegt Swinkels. “Hierdoor zijn we lokaal aanwezig en we hebben meteen achtduizend ambassadeurs.” Dit terwijl het bedrijf verder in handen is van 130 leden van de familie Swinkels, waarvan er liefst 27 dagelijks in de brouwerij werken.

Export
Niet alleen uit Ethiopië, maar uit alle 120 markten moet groei komen. Swinkels probeert de internationalisering uit te bouwen met importeurs, licenties en samenwerkingsverbanden over de hele wereld. “Het buitenland lokt. Nederland heeft ‘een ge-wel-dig-e bierindustrie. We zijn na Mexico het grootste bierexporterende land. Nederland is hierin groter dan Duitsland, dat is toch wel bijzonder. We exporteren 14 miljoen hectoliter.” Hoewel Bavaria een goede positie heeft in landen als Italië, Australië, het Verenigd Koninkrijk en regio’s als de Balkan, is de topman duidelijk over zijn grote trots: “Het trotst ben ik als ik in Iran in alle winkeltjes onze blikjes alcoholvrij bier zie staan.”

Overnames en fusies
In de toekomst wil Bavaria niet alleen op eigen kracht en met innovaties groeien, ook wil de brouwer gaan groeien door overnames en fusies. “Dat is nieuw voor ons, maar we vinden dat we er aan toe zijn”, meent Swinkels. Hij geeft verder geen details over de plannen: “Het kan van alles zijn.”

De groei van Bavaria moet niet alleen uit het buitenland – waar de bierconsumptie nog groeit – komen. “Dat zou te gemakkelijk zijn”, vindt Swinkels. “We willen ook in Europa groeien. Ook rondom de kerk een nieuwe kroeg. Ook hier in Lieshout.” Volgens hem zit er in Nederland nog steeds groei in het aantal kroegen waar Bavaria op de tap zit. “Ik open nog steeds enkele keren per jaar een kroeg, want ik ben een brouwer.”

Lokale groei
Toch wil Bavaria ook groei vanuit Nederland en Europa halen. Het heeft dan ook een aantal troeven in de Nederlandse markt. Voorbeeld hiervan is het limonadebier Radler en het alcoholvrije bier. Ook profiteert het bedrijf van de populariteit van ambachtelijke bieren met 8,6, de bieren van de Tilburgse trappistenbrouwerij La Trappe en van De Molen. Verder willen niet alle horeca met de grote spelers in zee, waarbij Bavaria een uitkomst biedt.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief