Blokker komt met ingrijpende reorganisatie

Als gevolg van dalende inkomsten kondigt Blokker aan het roer volledig om te gooien. Hierbij sneuvelen 390 van de 7000 arbeidsplaatsen. Blokker zal er anders uit gaan zien; 450 van de circa 600 filialen worden de komende twee jaar omgebouwd. Ook neemt het concern afscheid van het bekende geblokte logo.

Na een winstdaling met 53 procent in 2014 en een omzetdaling van 1,1 procent is het familiebedrijf genoodzaakt te reorganiseren. “De keten moest ook wel, anders was het na een half jaar failliet geweest”, zeggen betrouwbare bronnen zaterdag in de Telegraaf.

Luxere winkels en een huismerk
In de nieuwe winkels presenteert Blokker zich als een woonwinkel, met categorieën als ‘bed & bad en ‘tafelen’. De winkels worden luxer. Rob Heesen, topman van Blokker, zegt in het AD: “De wereld verandert snel. We moeten scherpere keuzes maken. We maken nu een scherpe keuze voor kwaliteit.” Naast een ander en luxer assortiment met producten van een hogere kwaliteit, komt er na de zomer een Blokker-huismerk. Dit merk zal zich onder meer richten op handdoeken en beddengoed.

Ook wordt de webwinkel verder opgetuigd en gevuld met meer huishoudspullen. Klanten kunnen in het vervolg ook bestellingen plaatsen in de winkels zelf of het daar laten afleveren.

Personeel
Bij de reorganisatie verdwijnen 390 arbeidsplaatsen. Vorig jaar schrapte Blokker er ook al 440. “Onze medewerkers moeten er zijn als de klant er is. Nu is er te vaak te veel personeel op momenten dat het rustig is, aan het begin van de week of in de ochtend”, aldus Heesen in het Parool. Ook op de klantenservice heeft Blokker dit probleem. “Die is overdag vol bemand, maar de meeste vragen komen ’s avonds.”

 

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief