CEO’s Belgische familiebedrijven vormen ‘knuffelclub’

Zes topmannen van toonaangevende Vlaamse familiebedrijven vormen een wel heel bijzonder genootschap. Twee weekenden per jaar mediteren zij samen en komen alle onderwerpen op tafel waar zij mee zitten. Een idee voor Nederlandse familiebedrijven?

Je zou het een zelfhulpgroep voor CEO’s kunnen noemen. Dit geven de zes topmannen zelf ronduit toe tegenover de Belgische zakenkrant De Tijd, dat een unieke inkijk kreeg in hun succesformule. De Vlaamse familie-ondernemers zeggen niet meer te kunnen zonder hun halfjaarlijkse retraite. Frans Colruyt (Colruyt), Wouter Torfs (Torfs Schoenen), Bart Claes (JBC), Joost Callens (Durabrik) en Toon Bossuyt (Boss Paints) komen al sinds 2008 twee weekenden per jaar samen. Meestal is dat in de Heerlijckt, het retraite-oord van de familie Colruyt in Vlaams-Brabant.

Onderling kwetsbaar
Samen vormen de zes familie-ondernemers het informele genootschap CEO Council. Zij gebruiken hun weekenden om uitgebreid met elkaar te praten en te mediteren. De bedoeling is dingen met elkaar te delen die ze in hun eigen omgeving of organisatie niet kwijt kunnen. Hun geheim is om zich onderling kwetsbaar op te stellen en openlijk in te gaan op het reilen en zeilen binnen een familiebedrijf.

De benadering mag misschien overkomen als ‘soft’, maar zoals zij het stellen: “Het besef leeft dat het om veel meer moet gaan dan om de resultaten alleen.” De weekenden, oorspronkelijk ontstaan als initiatief van de Britse consultant James Bampfield die workshops geeft rondom zelfontwikkeling en spiritualiteit, zijn voor de mannen dé gelegenheid om alles op tafel te gooien waar zij mee zitten. Er zijn geen taboes, alles blijft tussen vier muren bij CEO Council. “Veel CEO’s zullen stikjaloers zijn als ze dit lezen”, stelt Bossuyt.

Verwantschap
De verwantschap als CEO binnen een familiebedrijf bindt. Claes: “We leiden allemaal een bedrijf dat onze ouders of grootouders opgericht. We hebben kinderen van wie we misschien ooit hopen dat ze de fakkel overnemen.In die thema’s zit veel potentieel om te delen.” Het werk als CEO van een familiebedrijf geeft een extra dimensie. De zes zijn bezig met hun bedrijf, maar ook met de familie. “Soms is het echt wel veel hooi op de vork”, aldus Torfs. Juist de veiligheid van een groep waar zij dingen kwijt kunnen die niet mogelijk zijn in de eigen organisatie, in de CEO-rol, is daarom van grote waarde. Claes: “We kunnen hier kwetsbaar zijn. Dat is uitzonderlijk”.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief