Crisis goed moment voor eigendomsoverdracht

Amsterdam – Het is voor ondernemers gunstig om hun familiebedrijf in crisistijd over te dragen. Een bedrijf wordt in de crisis lager gewaardeerd, waardoor het voor familieleden aantrekkelijker is om het over te nemen.

In economisch mindere tijden is het aantrekkelijker voor familiebedrijven om het bedrijf over te dragen. Dit blijkt uit het rapport ‘Eigendomsoverdracht in het familiebedrijf’ van het ING Economisch Bureau in samenwerking met Nyenrode Business Universiteit en FBNed. Een derde van de tweehonderd ondervraagde familiebedrijven vindt het nu een gunstig moment voor een eigendomsoverdracht. Door de crisis wordt de waarde van het familiebedrijf lager ingeschat, waardoor kinderen minder betalen voor een overdracht.

Overdracht binnen de familie
Van de tweehonderd ondervraagde familiebedrijven geeft ongeveer driekwart nog altijd de voorkeur van een eigendomsoverdracht binnen de familie. ”Daarbij is het voor vrijwel ieder familiebedrijf essentieel om de bedrijfsbelangen in lijn te brengen met de belangen van de familie,” aldus Karien van Gennip, ING directeur Private Banking & Beleggen. “Het vergt evenwichtskunst om te balanceren tussen deze twee belangen.” Door de moeilijke economische omstandigheden van de afgelopen jaren lijkt het nu dus een ideaal moment om het familiebedrijf over te dragen aan de volgende generatie.

Knelpunten
Een bedrijfsoverdracht binnen de familie is niet binnen één dag geregeld. Bijna de helft van de ondervraagde familiebedrijven ervaart de juridische en fiscale complexiteit als grootste knelpunt bij een overdracht. Doordat een overname een complex proces is, schakelen veel familiebedrijven een externe adviseur in. Dit moet familiebedrijven helpen om sneller en zonder problemen door het overdrachtsproces heen te komen.

Financieren met eigen middelen
Familiebedrijven zien de financiering van de eigendomsoverdracht niet als een knelpunt. De voornaamste reden hiervoor is dat een overdracht binnen de familie veelal met behulp van eigen middelen wordt gefinancierd. De financiële middelen van de koper of verkoper worden veelvuldig gebruikt, maar ook een lening van de familie en een bankfinanciering worden gebruikt bij de overdracht. Volgens Ruud van Dusschoten, directeur Grootbedrijf en Instellingen van ING Nederland, past dit bij het beeld uit het vorige onderzoek van ING. “Familiebedrijven zijn gericht op de lange termijn en zijn vrij conservatief gefinancierd. Dat heeft de meeste familiebedrijven  uiteindelijk ook goed door de recessie geholpen.”

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief