De oudste familiebedrijven van Nederland (deel 3)

Nyenrode Business School deed samen met Baker Tilly Berk onderzoek naar de oudste familiebedrijven van Nederland. In hun lijst staat Aalberts Bouw op de vijfde plek. Fambizz sprak met dit bedrijf over historie, uitdagingen en toekomst.

Voor deelname aan onderzoek was een officieel bewijsstuk een vereiste. Dat was al een verhaal apart, vertelt Kees de Niet, accountmanager bij Aalberts Bouw.

“Voor het bewijsstuk vielen wij terug op documentatie van ons driehonderdjarige bestaan in 1974. Een van de familieleden keek samen met de lokale historicus naar mogelijke bewijsstukken. Toen tijdens het jubileumjaar de toenmalige directeur overleed, ging het jubileumfeest niet door. Het grootste gedeelte van het onderzoek lag er al wel.”

Spijkers als bewijs
Het bedrijf is onlangs gesprek gekomen met Baker Tilly Berk en Nyenrode Business University, welke onderzoek deden naar de oudste familiebedrijven van Nederland. Samen begonnen de partijen opnieuw met het onderzoeken van de bedrijfshistorie. “De Kamer van Koophandel bestond bij de oprichting van ons bedrijf in 1674 nog niet, maar we hebben wel alle doopboeken uit de kerk gevonden. De kerk was toen de enige organisatie die wel goed zijn administratie bijhield. Een van de bewijsstukken waren de spijkers voor de preekstoel in de kerk die wij hebben geleverd.”

De ontstaansgeschiedenis van het bedrijf is onlosmakelijk verbonden met een grote brand in Loosdrecht, welke in 1672 een groot deel van de plaats in de as legde. De rest van Loosdrecht kwam onder water te staan.  “Toen dat voorbij was, is Abraham Streefkerk begonnen met het bouwen van noodwoningen. Dat was het begin van ons familiebedrijf.”

Van tien naar elf
De accountmanager vertelt dat de bedrijfsopvolging niet altijd vlekkeloos is verlopen. De overgang van de tiende naar de elfde generatie ging relatief moeizaam. De tiende generatie van de familie bestond uit twee broers wiens beide zonen in aanmerking kwamen om het bedrijf over te nemen. Twee neven waren toen de gegadigden om het bedrijf over te nemen. Een raad van advies werd aangesteld om tussen de neven de meest geschikte kandidaat te kiezen. Voordat het zover was, kwam een van de neven zelf al tot de conclusie dat het leiden van een bedrijf hem niet op het lijf was geschreven.” In de loop van de jaren bleek dit een verstandige beslissing te zijn.

Scheiding tussen kerk en staat
Binnen het bedrijf overheerst trots dat het altijd in staat is geweest om zich aan te passen. ”We hebben heel wat oorlogen en watersnoden moeten verduren.” Maar uiteindelijk gaat het toch om de klanten, vindt De Niet. “We zijn er voor onze klanten, niet voor onszelf. We willen geen fantastische familieroman schrijven, maar wel samen aan iets moois bouwen. Want ook dat hoort bij ons familiebedrijf: een langetermijnvisie.”

Blije medewerkers
Aalberts steekt als bedrijf veel energie  in sociaal beleid. “We zijn steeds bezig met waar we een medewerker op individueel gebied verder mee kunnen helpen. Mensen werken hier graag en blijven hier graag.” Wat medewerkers in het bijzonder waarderen, is dat het bedrijf op de continuïteit gericht is. “Er heerst rust en minder afleiding, omdat onze medewerkers weten dat ze niet over vijf maanden iets anders hoeven te zoeken.”

Kees de Niet zegt dat het bedrijf veel blijft kijken naar de toekomst, ook al heeft de familie een mooie historie. “Het verleden is geen sofa, maar een springplank naar de toekomst. Ik geloof dat hoe ouder een familiebedrijf is, hoe sterker de eigen normen en waarden zijn. Maar daar ligt niet de sleutel van succes: ook een eeuwenoud  familiebedrijf zou slecht bestuurd kunnen worden.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief