De oudste familiebedrijven van Nederland: Silvera International

Nyenrode Business School deed samen met Baker Tilly Berk onderzoek naar de oudste familiebedrijven van Nederland. In die lijst staat Silvera International, groothandel in woningtextiel, op de zevende plek. Fambizz sprak met de jongste generatie van de familieonderneming over de opbouw van een groot familiebedrijf en de band van vader en zoon.

Voor deelname aan het onderzoek was een officieel bewijsstuk een vereiste. In het geval van Silvera was dat een belastingregister waarin stond vastgelegd dat de betovergrootvader van Dennis Silbernberg toestemming kreeg van een hertog uit Düsseldorf om zaken te doen in 1688.

De eigenaar van het bedrijf vertelt dat het document bevestigde wat ze eigenlijk al langer wisten. “Zie het zo: als je naar de Nachtwacht kijkt en je beseft dat het geschilderd werd in de tijd dat het bedrijf opgericht is, kan je je er een voorstelling van maken.” Het bedrijf werd opgericht in de Gouden Eeuw. “Dat was heel anders: toen stonden er nog geen auto’s voor de deur en reden er geen fietsen door de straat.”

“Alles wat was opgebouwd, was verwoest”
Het bedrijf heeft niet alleen goede tijden gekend. Silbernberg vertelt dat de familie een periode kent waarin de bedrijfscontinuïteit ruw werd verstoord. “Op het moment dat mijn grootouders naar Auschwitz werden gedeporteerd, leek het erop dat het bedrijf zou stoppen. Mijn vader was twaalf jaar oud toen hij uit de oorlog kwam. Op die leeftijd kan je natuurlijk geen bedrijf leiden.” Op latere leeftijd heeft zijn vader een herstart gemaakt van het bedrijf. “Alles wat was opgebouwd, was verwoest. Mijn vader heeft het opnieuw opgebouwd.”

Eigen wil is wet
Silbernberg vertelt dat hij zijn vader nog steeds vaak spreekt over de zaak, ook al heeft de overdracht al lang geleden plaatsgevonden. “Hij is nu tachtig en nog steeds betrokken bij de zaak. Hij is een echt vakman geweest. Als ik bepaalde beslissingen neem, bespreek ik nog veel met hem.” Lachend vertelt de directeur dat hij zijn ‘puberale leeftijd’ achter zich heeft gelaten en hij niet alles per se anders wil doen dan zijn vader. “Mijn vader liet mij vaak mijn gang gaan: dat is ook een kracht. Als ik kon beargumenteren waarom iets anders moest, dan gebeurde het ook zo.”

Nieuwe bedrijfsoverdracht
De directeur vertelt over zijn kinderen en de bedrijfsoverdracht die wellicht gaat plaatsvinden. Hij plaatst een kanttekening: “We hebben het wel over de huidige generatie, die toch anders denkt over bepaalde zaken. Voorheen was het vanzelfsprekend om het bedrijf van je ouders over te nemen. Maar kinderen maken nu hun eigen keuzes. Je kunt ze niet dwingen; dat werkt alleen maar averechts. We kunnen op dit moment dan ook niet zeggen dat onze kinderen de zaak gaan overnemen.”

Familiebedrijf als drijvende kracht economie
Dennis Silbernberg gelooft in de rol van het familiebedrijf als drijvende kracht achter de Nederlandse economie. “De norm is ‘het familiebedrijf’: bijna alle bedrijven in Nederland zijn familiebedrijven. Ook bij de grote wereldspelers staan vaak leidende familiefiguren aan de top.” Maar een succesgarantie is volgens hem niet iets wat per se is toebedeeld aan een familiebedrijf. “Ik denk dat de sterkste bedrijven toch degenen zijn die met zowel ups als downs een bedrijf voeren. Je hebt als ondernemer pas echt succes, wanneer je iets met passie en interesse doet.”

Beeld: en.wikipedia.org 

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief