Een fleurige dag voor Dutch Flower Group – winnaar Familiebedrijven Award 2018

“Een wereld zonder bloemen of planten… Dat zou toch ook saai zijn?”, stelt Marco van Zijverden, CEO van Dutch Flower Group (DFG). DFG is inmiddels het grootste bloemen- en plantenhandelshuis van de wereld, maar houdt vast aan de normen en waarden van een klein familiebedrijf. De ruim 30 gespecialiseerde handelsbedrijven worden als dochters gezien en het geheel als een unieke familie die gezamenlijk de totale internationale sierteeltketen bedient. Het is dan ook geen verrassing dat zij afgelopen woensdag de Familiebedrijven Award 2018 mochten ontvangen. Fambizz sprak de gelukkige winnaar over de award, zijn filosofie over het familiebedrijf en het veroveren van de Amerikaanse markt.

Familiebedrijf pur sang

De opa van Marco van Zijverden begon als rozenkweker in Aalsmeer. Marco’s vader vond het rozen kweken te langzaam gaan en ging zelf op zoek naar een kweker met een exportvergunning. Zo kwam het bedrijf Ofman en Van Zijverden (OZ) tot stand. Op 1 mei 1959 ging zijn vader alleen verder onder de naam Klaas van Zijverden OZ en begon hij zijn eigen handelsavontuur met slechts één klant in Duitsland.

De bloemenexport business lijkt Van Zijverden met de paplepel te zijn ingegoten. Wanneer in 1999 de OZ Group van de familie Van Zijverden fuseert met de Van Duijn Groep van de familie van Duijn, is Dutch Flower Group geboren. Inmiddels zijn zij de grootste bloemen- en plantenexporteur van Nederland. Zelf zegt Van Zijverden dat hij ook best in een andere branche had kunnen werken. Al is hij wel heel blij dat hij in deze kleurrijke business zit, want: “Bloemen en planten brengen positiviteit en gezondheid in de wereld.”

Trots

Dat DFG een echt familiebedrijf is, wordt benadrukt door haar geschiedenis. Ook haar logo geeft duidelijk de bedrijfsfilosofie weer. Op het eerste gezicht lijkt het logo een gekleurde bloem, maar wie beter kijkt, ziet dat het mensen zijn die elkaars hand vasthouden. “Deze mensen staan voor alle bedrijven en de medewerkers binnen DFG. We doen het met elkaar”, legt Van Zijverden uit. Het geeft ook de verbinding weer die DFG legt binnen de keten: van de kwekers, tot toeleveranciers, tot haar klanten. De verschillende kleuren van de bloem staan voor de diversiteit van de bedrijven en het personeel. Iedereen heeft unieke eigenschappen die bijdragen aan het geheel en elkaar kunnen aanvullen.

De jury van de Familiebedrijven Award roemde het bedrijf omdat het, ondanks de enorme groei, vast heeft weten te houden aan de familiecultuur. Van Zijverden vertelt over de betreffende dag: “Het was een fantastische middag in de Nieuwe Kerk in Den Haag. De finalisten bestonden stuk voor stuk uit mooie bedrijven en dat je dan mag winnen, is echt iets extra’s.” Naast de award neemt het bedrijf nog iets anders mee naar huis die dag: een geweldig trots gevoel. En om dit gevoel met de medewerkers te delen, ging de trotse CEO samen met de CFO alle bedrijven in Nederland langs. Met de bokaal ter hand hebben zij iedereen gefeliciteerd met de prijs die zij samen hebben gewonnen. “Veel van onze medewerkers waren positief verrast dat we ze persoonlijk op de werkvloer kwamen bedanken. Maar het zijn van een succesvol familiebedrijf ben je toch echt samen met al je mensen.” Dit was meteen een uitgelezen moment voor het maken van groepsfoto’s.

De toekomst gaat wél over rozen

DFG is al een van de grootste spelers in Europa binnen haar branche, maar heeft nog genoeg plannen voor de toekomst. Met de strategische overname van The USA Bouquet Company in Miami, zet DFG haar eerste voet aan de grond in Amerika. “We zijn vanuit Nederland naar Amerika in de export al marktleider, maar in Amerika zelf stellen we nog niet zo veel voor”, vertelt Van Zijverden. Met deze overname hopen zij de opmars van hun positie binnen Amerika naar het grootschalige retailkanaal te versnellen en de Amerikaanse markt stukje bij beetje te veroveren.

En wie zal de toekomst van DFG verder gaan vormgeven? “Ik ben nu 55”, stelt Van Zijverden, “dus ik ga voorlopig nog wel even door.” De kans dat DFG zich voortzet als familiebedrijf is redelijk groot, want het ondernemen lijkt bij de families Van Duijn en Van Zijverden in de genen te zitten. De zoon van Marco van Zijverden heeft plannen om de bloemenmarkt in Zwitserland te veroveren en een lid van de Van Duijn-familie is commercieel directeur binnen een dochterbedrijf van DFG. Maar ook het management is in optiek van Van Zijverden deel van de familie en binnen een familie wordt alles gedeeld, ook de successen. Door het management ook mede-aandeelhouder te maken, worden niet alleen de beste mensen aangetrokken, maar wordt ook de toewijding aan het bedrijf versterkt. “Uiteindelijk moet de nieuwe CEO gewoon de beste man of vrouw op de juiste plek zijn”, besluit Van Zijverden.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief