Familiebedrijf Bakker.com lanceert Europa’s grootste online tuinplatform

Goed nieuws voor liefhebbers van tuinieren. Bakker.com lanceert een platform waarop zowel de beginnende tuinierder als mensen met echte groene vingers terechtkunnen. De website is een belangrijk onderdeel van de nieuwe multichannel-bedrijfsstrategie van het familiebedrijf.

Bakker.com stuurt al ruim 70 jaar bloembollen, planten en zaden rechtstreeks van het land naar de klant. En die klant krijgt steeds meer behoefte aan meer advies, praktische tips en handige tuinierweetjes. Nu kan hij daarvoor dus terecht op de vernieuwde site van het familiebedrijf. En die is niet alleen voor de Nederlandse consument beschikbaar; ook in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gaan de platforms de komende weken live. Daarna volgen de andere vijftien Europese landen waar Bakker.com actief is. Daarmee is de website een van de grootste tuinplatforms van Europa.

Online zoekgedrag leading
“De nieuwe website is het resultaat van 1,5 jaar hard werken”, vertelt Paul Geraeds, CEO van Bakker.com. “Bakker is van oorsprong een postorderbedrijf. Onze vorige website was dan ook een digitalisering van onze papieren catalogus, die we ieder seizoen uitbrengen.” Het bedrijf liet het zoekgedrag op tuinieren in Europa uitgebreid onderzoeken. Daaruit bleek dat de online doelgroep gemiddeld 12 jaar jonger is dan de mensen die via ‘papier’ bestellen. En dat is niet het enige interessante onderzoeksresultaat volgens de CEO. “We weten nu dat mensen meer behoefte hebben aan keuze en variatie in tuinproducten en bovendien zoeken naar totaaloplossingen. Ook zijn ze op zoek naar advies en instructies om hun tuin bij te houden en laten ze zich graag inspireren. Op basis van deze inzichten is de nieuwe website ingericht. Niet onze huidige producten, maar het online zoekgedrag is leading geweest voor de hele webstructuur. Daarbij houden we ook rekening met lokale trends: een klant in Noorwegen krijgt geautomatiseerd andere suggesties te zien dan een bezoeker uit Italië.”

Garden hacks en tulpenpizza’s
Een belangrijke toevoeging op de website zijn de ‘garden hacks’: video’s van twintig seconden waarin Bakker.com snelle oplossingen geeft voor bijvoorbeeld een slakkenprobleem in de tuin of het efficiënt verwijderen van mos op het terras. Daarnaast zijn er langere instructievideo’s van twee minuten te vinden over bijvoorbeeld het snoeien van de rozenstruik. Verder hebben tuinexperts honderden artikelen geschreven om de bezoeker te inspireren met tuinideeën en te voorzien van tips en advies. Ook krijgen klanten van Bakker.com aan het begin van de maand een e-mail met tuintips voor die specifieke maand. Geraeds: “We spelen hiermee in op de klant die zich in toenemende mate online oriënteert en steeds impulsiever tuiniert. De parate tuinkennis van de huidige dertiger en veertiger is lager dan die van onze ouders en grootouders. Ze hebben geen tijd om de tuinboeken erop na te slaan, maar zoeken direct antwoord op praktische vragen. Ook onze producten zijn hierop aangepast. We bieden totaaloplossingen aan, zoals zaaimatten voor een prachtige veldbloemenborder en een tulpenpizza: een ronde schijf met diverse tulpenbollen, waarmee je eenvoudig je eigen tulpenperk creëert. We experimenteren met deze nieuw ontwikkelde producten in de Keukenhof; dat is voor ons letterlijk een proeftuin geworden.”

Van het land naar de klant
De nieuwe bedrijfsstrategie en automatisering heeft de interne doorlooptijd bij Bakker.com gehalveerd. Paul Geraeds vertelt: “We leveren nog steeds ‘van het land naar de klant”, dus vers van de kwekers. Groenproducten zijn sneller bij de klant dan iedere andere retailformule. Daarmee kunnen we de versheid en de kwaliteit garanderen waar we al meer dan zeventig jaar voor staan.”

Tuinierboost
De moestuintjesactie van Albert Heijn heeft mede gezorgd voor een tuinierboost. Ook het programma ‘Beste moestuinder van Nederland’ leidde tot een ongekende stijging van de populariteit van tuinieren. Dat merken ook de tuincentra, die vorig jaar twee keer zoveel ‘pootartikelen’ (zoals kleine kassen en kweekbakken) verkochten als in 2014. Tenslotte zorgt ook de behoefte aan een gezonder leven ervoor dat we liever onze eigen boontjes doppen – letterlijk – dan dat we ze uit het groenteschap in de supermarkt halen. (Bron: N1.nl)

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief