Familiebedrijf Blokker wijzigt koers drastisch

Met een restyling van verschillende winkelformules, het starten van webwinkels en het aantrekken van nieuwe mensen voor sleutelposities wil Blokker een nieuwe weg inslaan en de concurrentie voorblijven.

Naast de gevolgen van de crisis, lijkt familiebedrijf Blokker het water aan de lippen te staan vanwege succesvolle concurrenten als Action, Coolblue en Bol.com. Door het openen van webwinkels voor Blokker in België en voor Xenos in Nederland en Duitsland moeten de online verkopen een boost krijgen.

Shoppen bij de buren
Verschillende concepten worden de komende tijd gerestyled, net als de ‘eigen’ Blokker-formule. Daarnaast zijn in korte tijd veel nieuwe mensen voor sleutelposities aangetrokken, zo schetst Het Financieele Dagblad. Sinds begin 2014 werd Roland van Geest (ex-Free Records Shop en ex-Ako) binnengehaald om Big Bazar uit te bouwen, werd Antoine Brouwer (ex-Mediamarkt/Saturn) aangesteld als omnichanneldirecteur, begon Jos van der Schaaf als nieuwe concern controller en is Erik Botter (ex-Pearle) gestart als nieuwe directeur logistiek en IT. Aan het einde van het jaar wordt financieel directeur Ad van der Horst vervangen door KLM-man Jeroen Visser.

Op de schop
Hoog in de boom heeft Blokker inmiddels al een aantal veranderingen doorgevoerd. Albert Blokker stapte eerder dit jaar al over van de raad van bestuur naar de raad van commissarissen. Daarbij werd Ordina-cfo Jolanda Poots-Bijl aangetrokken als commissaris. Vorige week werd al bekend dat het concern de 19 filialen van Tuincentrum Overvecht van de hand doet. Ondanks het relatief kleine belang – de tuincentra brengen een omzet van 50 miljoen euro op een totaalomzet van 2,5 miljard – was het een opvallende stap. Voor het eerst in 16 jaar tijd werd een onderdeel van Blokker Holding in Nederland verkocht.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief