Familiebedrijf Bristol opent 60 nieuwe winkels

Het Belgische familiebedrijf Bristol breidt zijn winkelbestand in Nederland uit van 120 naar 180 winkels. Dat meldt het AD. Dankzij de faillissementen van ketens als Scapino, Dolcis en Schoenenreus zijn er volgens de winkel ‘witte vlekken’ ontstaan.

De komende vier jaar gaat Euro Shoe Group (ESG), het moederbedrijf van Bristol, tientallen nieuwe winkels openen in Nederland. In België en Luxemburg komen er nog eens veertig filialen bij.

Alle bestaande winkels in Nederland krijgen binnen een jaar een facelift. De 250 bestaande en 100 nieuwe winkels dragen straks allemaal hetzelfde, nieuwe logo. Dat is rood in plaats van het al veertig jaar vertrouwde blauw-geel. “Iets stijlvoller”, volgens CEO Kurt Moons. Ook de winkelinrichting wordt vernieuwd en minder rommelig. Zo wordt binnenkort de voorraad van dozen boven de schappen verplaatst naar het magazijn. De filialen van de keten Shoe Discount in België en Luxemburg worden bovendien omgebouwd tot Bristol.

40 miljoen euro
Voor de verbouwingen heeft het familiebedrijf 15 miljoen euro uitgetrokken, voor de nieuwe winkels komt daar nog eens 25 miljoen euro bovenop. Die investeringen zijn opvallend in een tijd dat schoenen- en kledingwinkels vooral in het nieuws komen vanwege hun faillissement.

Waar haalt ESG het lef vandaan om in deze tijden een bedrag van 40 miljoen euro te investeren? “Simpel”, vindt Moons, “Ook wij hebben het de afgelopen jaren zwaar gehad, vooral in Nederland. Maar we voelen dat er een nieuwe wind waait. De eerste zeven maanden van dit jaar groeide onze omzet met 3,5 procent, terwijl de totale schoenenmarkt met 3 procent kromp. We zijn een familiebedrijf, alle schulden zijn ondanks de crisis afgelost. Uiteraard hebben wij geprofiteerd van het omvallen van ketens als Scapino en Schoenenreus. Dat creëert voor de overblijvers wat meer ruimte. In de winkelgebieden zijn witte vlekken ontstaan, waar wij kansen zien voor nieuwe filialen.”

Nadruk op het kleine
Die nieuwe vestigingen komen niet alleen in de belangrijkste winkelstraten van grote steden. Bristol mikt nadrukkelijk ook op kleinere plaatsen en wijkwinkelcentra. “Denk aan een plaats als Chaam: daar hebben we een kleinere winkel die uitstekend loopt.”

Investeren
Bristol heeft de crisis overleefd door te blijven investeren in zijn fysieke winkels, is de overtuiging van Moons. “Veel retailers hebben zich de afgelopen jaren blind gestaard op online en hun winkels verwaarloosd. In die valkuil zijn wij niet getrapt. We hebben pas sinds twee jaar een webshop. Die zien we als extra service, niet als vervanging. De winkels blijven het belangrijkste, daar komen dagelijks duizenden klanten over de vloer. Daarom hebben we sinds 2007 ruim 12 miljoen euro in verbeteringen van de Bristolfilialen gestopt en veel in het personeel geïnvesteerd. De beste krachten krijgen bij ons nog gewoon een vast contract.”

Met de nieuwe opfrisbeurt hoopt Bristol voortaan ook de klanten te trekken die voorheen hun schoenen kochten bij het duurdere Manfield, dat na een faillissement is overgenomen door Sacha. En met zijn basisartikelen springt Bristol in het gat dat V&D achterlaat, zegt salesdirecteur Dick van Dijk. “Iedereen draagt basics; wij verkopen twee hemdjes voor 9,99 euro, die lang mooi blijven als je ze vaak wast.”

Lidl-effect
Daarbij profiteert Bristol volgens hem van het ‘Lidl-effect’. De Duitse supermarkt heeft discount mainstream gemaakt. En zoals Lidl de kwaliteit van zijn assortiment geleidelijk heeft opgeschroefd, is ook Bristol op die toer. De winkel verkoopt nu bijvoorbeeld ook schoenen van echt leer.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief