Familiebedrijf wordt consumentenmerk [afl.3]

Martijn Bos, ondernemer van de vierde generatie, wilde Bos Kaasgereedschap internationaliseren. De eerste poging mislukte, maar sinds de tweede poging verdrievoudigde zijn omzet en vormt export meer dan de helft daarvan. Het verhaal van het familiebedrijf in zes stappen.

Martijn Bos neemt het familiebedrijf Bos Kaasgereedschap in 2002 over van zijn vader. Hij heeft grote dromen en internationale ambities. Hij veranderde de naam van Bos Kaasgereedschap in Boska Holland. In zes stappen vertellen we het succesverhaal van Boska. Vandaag stap vier.

Stap 4: De productontwikkeling
Na de tegenvallende buitenlandse expansie ging Bos aan het assortiment werken. Naast een technisch ontwerper nam hij een industrieel ontwerper aan. In een ruimte naast het magazijn staan een ouderwetse draaibank en enkele boormachines waarmee medewerkers prototypes maken. “We wilden het functionele en probleemoplossende assortiment versterken met design en ontwerp”, beschrijft Bos de verandering.

Bos Kaasgereedschappen had altijd goed naar klanten geluisterd en op grond van problemen van klanten producten gemaakt. Om een voorbeeld te noemen: omdat het snijden van grote kazen zwaar werk was voor winkelpersoneel, ontwikkelde Bos Kaasgereedschappen grote kunststof kaasplanken met een veermechanisme en een snijdraad. Met de snijdraad van de gepatenteerde Cheese-O-Matic kan een verkoopster gemakkelijk door de korst van een grote kaas trekken. Het snijverlies waar winkeliers mee kampten, resulteerde in de Deel-O-Maat, een snijmachine die een vierkant blok uit het hart van de kaas snijdt, waardoor de kaas zonder snijverlies in wigvormige stukken is te snijden.

Tegenwoordig verzint Bos nieuwe producten voordat de winkelier of de eindconsument erom vragen. “Nu proberen we niet alleen directe vragen uit de markt te beantwoorden, maar ook latente vragen.” Zo ontwikkelde het familiebedrijf een fonduesetje dat in de magnetron kan worden gezet. “Even in de magnetron, op tafel zetten, kaarsje erbij en je hebt een romantische avond”, zegt Bos. “Het ziet er wel uit alsof je hebt gekookt. We willen geen messenfabriek meer zijn, maar een gezellige avond verkopen.”

Geen enkele winkelier heeft gevraagd om een fondueset voor in de magnetron, maar ze vragen wel: hoe kan ik meer kaas verkopen? Zo vroegen ze ook nooit om hittebestendige boterhamzakjes, waarmee je tosti’s in een broodrooster kunt maken, maar Boska ontwikkelde ze wel. De meeste ideeën verzint Bos zelf.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van www.overnamematch.nl.
Lees ook deel 2 en deel 4 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief