Familiebedrijven bieden op Telegraaf Media Groep (TMG)

Het Vlaamse familiebedrijf Mediahuis heeft een bod gedaan op de Telegraaf Media Groep. Dit deden ze samen met investeringsmaatschappij VP Exploitatie van de familie Van Puijenbroek, die met 41,3 procent grootaandeelhouder is van TMG. De twee familiebedrijven willen 100 procent van de aandelen in handen krijgen, zo schrijft NRC. Mediahuis is sinds 2014 uitgever van NRC en nrc.next. Voor veel mensen bij de Telegraaf kwam het bod als een verassing.

De overname kan leiden tot het verdwijnen van TMG. Tegelijkertijd zou dit Mediahuis een van de grootste mediaconcerns van de Benelux maken, naast De Persgroep (onder andere AD en de Volkskrant) en Sanoma/SBS.

Bod

Na geruchten over de overname werd de handel in het aandeel TMG woensdag iets na enen stilgelegd. Mediahuis en VP Exploitatie bieden 5,25 euro per aandeel. Dat is 51 procent hoger dan de slotkoers van TMG op 13 december 2016. Deze bonus moet aandeelhouders over de streep trekken. In totaal is het bod bijna 250 miljoen. De familiebedrijven denken geld te kunnen besparen door de familie Van Puijenbroek aandeelhouder te laten blijven in Mediahuis Nederland. Verder kunnen kantoorpanden van TMG verkocht worden, wat een besparing van 80 miljoen zou moeten opleveren. Ook kunnen de Vlamingen het onderdeel Keesing, puzzelboekjes van denksport en kleurboeken voor volwassenen, afstaan. Topman van Mediahuis Gijs Ysebaert heeft altijd gezegd dat hij de kranten wil versterken door samen te werken, met name tegenover grote digitale spelers, maar ook wil investeren in de „eigenheid” van titels.

Gerelateerde berichten
Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief